Maaliskuu 2012: Kasitien parantaminen alkaa lopultakin 2015
Valtion kehysriihi lupaa valtatie 8:n parantamiseen 100 miljoonaa euroa. Rahat on merkitty vasta vuodelle 2015.
– Rahat menevät Raision ja Nousiaisten välin nelikaistaistamiseen. Liikenneministeriössä tiedetään varmasti vanhenevan ympäristöluvan tuoma ongelma. Asia pystytään kyllä hoitamaan, vakuuttaa ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr).
Maskun kohdalle myönnetty ympäristölupa vanhenee helmikuussa 2014.
Mikäli lupaprosessi jouduttaisiin käynnistämään, hanke saattaisi pysähtyä vuosikymmeniksi.
Niinistön mukaan kasitien saaminen investointiohjelmaan ei nytkään ollut läpihuutojuttu.
– Se oli työn ja tuskan takana. Olen hyvin tyytyväinen, että hanke nyt kuitenkin on mukana. Ilahduttavaa investointilistauksessa on myös se, että puolet liikenneinvestointien rahoista suunnataan nyt raideliikenteeseen, Niinistö sanoo.
Raisio–Nousiainen-moottoritien hinnaksi on laskettu 100 miljoonaa euroa. Summa on kuitenkin vain vajaa puolet valtatielle suunnitellun täysremontin kustannusarviosta, joka on 210 miljoonaa.
Vehviläinen oli varovasti iloinen
Kansanedustaja Petteri Orpo (kok) ei peitellyt tyytyväisyyttään hankkeen läpimenon johdosta.
Hän uskoo mittavan tietyön tuovan seudun maanrakentajille runsaasti urakoita.
– Nykyisessä taloustilanteessa on hienoa, että rahoitus saatiin nyt korkeimmalla tasolla, Orpo toteaa.
Suurin yksittäinen suora rahoitus riihestä irtosi Kehä III:lle, 110 miljoonaa euroa. E18 Hamina–Vaalimaa sai elinkaarimallin toteutukseen sopimusvaltuutta 240 miljoonaa euroa.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenteen ja infran johtaja Matti Vehviläinen ei ollut torstaina illalla vielä saanut virallista tietoa kehysriihen tuloksista.
– Tyytyväisiä tietenkin ollaan siitä, että lopulta varmistuu, että päästään aloittamaan. Pettynyt taas täytyy olla siihen, että rahoitusta ei saatu kokonaan. Kyllä mekin kuitenkin ymmärrämme, että valtion rahatilanne on nyt hyvin tiukka, Vehviläinen sanoo.
Moottoritieosuuden suunnittelu on niin pitkällä, että sen kilpailutus voidaan aloittaa heti, kun se rahoituksen puolesta on järkevää. Valtatielle tulevista muista parannuksista osan kohdalta suunnittelu on vielä kesken.
– Koko hankkeen toteuttamiseen mahdollisimman pian on suuri tarve, Vehviläinen muistuttaa.
Moottoritieosuuden rakentaminen vie kolmisen vuotta. Koko parannushankkeen toteuttaminen ottaa aikaa kuutisen vuotta.
– Onhan näitä vaiheittain pidemmällä ajalla jouduttu tekemään ennekin, Vehviläinen lohduttautuu.
Kärkihanke saa lopulta vauhtia
Valtatie 8 on ollut pitkään sekä Varsinais-Suomen että Satakunnan kärkihanke.
– Kun maailma on tämmöinen, tähänkin päätökseen täytyy olla tyytyväinen, arvio kehysriihen tulosta maakuntajohtaja Juho Savo (kok).
Edellisen hallituksen rahariihessä kasitien parannushanke oli ensimmäinen rahatta jäänyt.
– Jatkorahoituksesta tietenkin kamppailu jatkuu. Historia on täynnä hitaasti edennetä hankkeita, vaikka toteutus niin tietenkin tuleekin kalliimmaksi. Eduskuntakäsittelyssä tästä raamista kuitenkaan tuskin paljon poiketaan, Savo arveli.
Julkaistu Turun Sanomissa 23.3.2012