Kaupan omat tuotemerkit voivat laskea ruoan laatua
SOK aikoo kasvattaa private label -merkkien osuuden viidennekseen päivittäistavaroiden myynnistä. Ruokakeskon tavoitteena on noin sata uutta kaupan omaa merkkiä vuodessa.
Kilpailuvirasto on arvioinut, että omat merkit voivat alentaa kuluttajahintoja. Silti Elintarviketeollisuuden toimitusjohtaja Heikki Juutinen kantaa huolta kotimaisen teollisuuden kilpailuaseman lisäksi tuotteiden laadusta.
– Nyt on kyse siitä, mitä laadulla ymmärretään. Pitääkö jogurtit esimerkiksi maustaa oikeilla marjoilla vai keinotekoisilla makeuttajilla? Mielestäni kova hintakilpailu heikentää maittavuutta ja tuotteet joudutaan valmistamaan laadullisesti halvemmista ja huonommista raaka-aineista, sanoo Juutinen.
TS
LUE LISÄÄ MAANANTAIN TURUN SANOMISTA