Uutiset

Turun Gdanskin-lento myöhästyi yli 14 tuntia koneeseen iskeneen salaman vuoksi – tuntui koneessa rysäyksenä

Wizz Airin Airbus A321 -kone Turun lentoasemalla iltakahdeksan aikaan 10. joulukuuta.
Wizz Airin Airbus A321 -kone Turun lentoasemalla iltakahdeksan aikaan 10. joulukuuta.

Turusta sunnuntaina lähtenyt Wizz Airin Gdanskin-lento myöhästyi yli neljätoista tuntia. Kello 12.40 lähteväksi ilmoitettu lento pääsi lähtemään ilmaan vasta maanantaina kello 3.15.

Kaksi Wizz Airin aamulennolla Gdanskista Turkuun lentänyttä matkustajaa kertoi Turun Sanomille havainneensa laskeutuessa pamahduksen ja välähdyksen siiven alla. Matkustajat arvelivat koneen siipeen iskeneen salaman. Lento laskeutui kuitenkin normaalisti Turun kentälle noin kello 11.45.

– Istuin aika takarivissä ikkunan vierellä, kun huomasin välähdyksen siiven alla. Samalla kuului jyrinää ja rysähdys. Kyllä se säikäytti, ja pelotti, tuleeko samanlaista vielä lisää, kertoo kahden ystävänsä kanssa koneessa matkustanut paimiolainen Laura Lehto.

Lehdon mukaan koneessa ei kuulutettu asiasta mitään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ihmiset keskustelivat asiasta vain keskenään koneen laskeuduttua. Joku mietti myös vaihtoehtoa, että lintu olisi lentänyt turbiiniin.

Kyllä siinä oli onnellinen olo, kun pääsi turvallisesti maahan, Lehto toteaa.

Wizz Air vahvisti maanantaiaamupäivällä kyseessä todella olleen salaman. Lentoyhtiön mukaan kone laskeutui normaalisti Turun kentälle, jonka jälkeen sille tehtiin tarvittavat huoltotoimenpiteet. Lentoyhtiö pahoittelee matkustajille lennon viivästymisestä aiheutunutta haittaa.

Finnairin liikelentäjä Jussi Ekman kirjoittaa Finnairin verkkoblogissa salaman vaikutuksista lentokoneeseen. Ekman kertoo salaman iskevän lentokoneeseen yleensä koneen nokkaan tai siiven kärkeen. Tyypillinen osumakohta on esimerkiksi ohjaamon ikkunan reunus.

Lentokoneen alumiininen runko johtaa hyvin sähköä ja toimii kuten Faradayn häkki. Tällöin salaman sähkönpurkaus ei pääse vaikuttamaan metallirunkoisen lentokoneen rungon sisäpuolelle, vaan purkaus etenee rungon alumiinista ulkopintaa pitkin eteenpäin ja poistuu jälleen ilmakehään tyypillisesti lentokoneen siiven, ohjainpintojen tai takakartion kärkiosista.

Kaikki lentokoneen tärkeimmät laitteet ja johdosto on suojattu ja maadoitettu. Myös polttoainejärjestelmä ja mottoorit on suunniteltu kestämään salamaniskuja ja niiden suuria lämpötiloja.

Lentäjät varautuvat ohjaamossa ukkospilviin hyvissä ajoin. Ohjaajat käyttävät muun muassa aurinkolaseja minimoidakseen häikäistymisen mahdollisessa salamaniskussa.

Salamaniskun jälkeen varmistetaan, että kaikki laitteet toimivat normaalisti. Ohjaajat raportoivat tapahtuneesta tekniselle henkilökunnalle ja koneelle tehdään erityisesti salamaniskua varten suunniteltu tarkastus ennen seuraavaa lentoa. Ekmanin mukaan tarkastus on tarpeen sillä, isku- ja purkauskohdista löytyy usein pieniä, parin senttimetrin kokoisia salaman polttamia jälkiä, jotka korjataan ennen seuraavaa lentoa. Salamaniskussa siivissä olevat kitkan aiheuttamaa sähkövarausta lentokoneesta poistavat antennit saattavat irrota. Näiden antennien ansiosta salamaniskun todennäköisyys on pienempi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Youtubesta löytyy video, jossa salama iskee Boeing 747 lentokoneeseen juuri nousun jälkeen.

Ukkoset ja salamat ovat talvella harvinaisia, mutta niitä saattaa esiintyä sakeassa lumi- tai räntäkuurossa lämpötilan ollessa nollan vaiheilla. Turun Sanomiin tuli viikonlopun aikan useita yhteydenottoja Turun seudulla havaituista ukkosista ja salamoista. Salamoita nähtiin ainakin Turun Martinmäessa ja Katariinassa lauantai-iltana kymmenen jälkeen ja sunnuntaina aamupäivällä muun muassa Maskussa ja Nousiaisissa.

– Ensin välähti salama, ja saman tien jyrähti kello 11.36, kertoo Toivolantiellä Maskussa havainnon tehnyt lukija.

Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Paavo Korpela vahvistaa maasalaman iskeneen lähellä Utön saarta sunnuntain vastaisena yönä. Korpelan mukaan viikonlopun säätilanteessa on hyvin mahdollista, että myös Turussa on salamoinut.

– Heikoimmat pilvisalamat eivät välttämättä aina näy arkistoissa, mutta on hyvin mahdollista, että niitä on esiintynyt. Salamat liittyvät aina kuuropilviin. Tietyssä säätilanteessa voimakkaita kuuropilviä syntyy varsinkin nyt lämpimän meren yllä.

Ukkoset eivät ole suoraan riippuvaisia vuodenajasta, vaan pikemminkin lämpö- ja kosteusoloista. Talvisin lumipyryn yhteydessä esiintyvää ukkosta sanotaan lumipyrysalamoinniksi. Lumikuuropilvessä tapahtuu sähköistymistä kuten kesäisemmissäkin kuuro- ja ukkospilvissä, mutta pilvi ei jaksa kasvaa kovin korkeaksi, ja merkittävä osa sen sähkövarauksesta vajoaa lumisateen mukana alemmaksi. Tavallista maasalaman purkauskanavaa ei ehkä kuitenkaan pääse muodostumaan, vaan sähkö purkautuu epämääräisemmin, pilvisalaman tapaan.

Meteorologi Korpela kertoo salamoiden määrissä olevan hyvin suurta vaihtelua vuosittain. Viime kesänä salamoita tilastoitiin ennätysvähän.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
T. Muki
Ikävää
Tällaista se on, kun halpalentoyhtiö operoi ja vain yhteen kohteeseen, ei ole paljoa varalentoreittejä ja -mahdollisuuksia. No tämä varmaan menee Force majeure piikkiin, joten korvauksia ei tule kenellekään. Tämä huono juttu niille, joilla oli jatkolento etelän lämpöön tai vielä huonompi juttu, jos oli treffit sovittu ja jäi 98.000 euron sopimus tekemättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JP
Vast: Ikävää
Finnairin kone teki viime viikolla hätälaskun Turkuun. Matkustajat roudattiin odottelun jälkeen Helsinkiin ja seuraavana päivänä uusi yritys. Eroaako perille pääsyn nopeus ratkaisevasti Wizzin tapauksesta? Ihan samat varalentokentät Wizzillä on kuin Finnairilla
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ikävää
Gdanskiin lentävät eivät ole menossa jatkolennolla etelän lämpöön. Wizz Air on halpolentoyhtiö, jolla ei ole varsinaisia jatkolentoja. Myöskään 98 000 euron sopimuksia tekevät eivät lennä Wizz Airilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teppo
Vast: Ikävää
Wizzillä on hyvinkin kattavat yhteydet Gdanskista. Turusta pääsee sinne nopeasti uuden karheilla Airbus 321-koneilla. Finnair lentää Gdanskiin Norran ATR-potkurikoneilla. Onko niin että bisnestä tekevän täytyy lentää hitaammin ja epämukavammin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ikävää
Wizzillä on toki ihan hyvät yhteydet. Mutta jatkolentoja sillä ei ole, vaan jokainen lento on omansa ja omalla lipulla. Matkatavarat pitää noukkia joka välissä ja tsekata ne sisään uudelleen ja jos ei ehdi lennolle, niin ei ehdi. Ei auta, vaikka Wizz itse olisi tullut myöhässä. Tämän takia jatkolentoja käyttävät eivät lennä halpalentoyhtiöillä, vaikka firma siinä vähän sääsätisikin rahaa. Hermoja se ei säästä.

Bisnestä tekevät saavat lentää ihan miten haluavat, vaikka Moskovan kautta menisivät junalla. Se nyt vaan on sellainen juttu, että firmat päättävät, millä kaupparatsu lentää. Ja se on sitten firman politiikan mukaan joku lentoyhtiöalliansseihin kuuluvista lentoyhtiöistä. Menepä joskus haistelemaan tunnelmaa Gdanskin lentoa ennen Turun lentoasemalle, ei siellä ole attaseasalkkuja ja läppäreitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
huge
Mutta...
ku saatiin niin halvalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.