Uutiset

28 kaupungin sivistysjohto: "Emme tunnista kriisiä koulutuksessa"

LENNART HOLMBERG
Viitekuva.
Viitekuva.

Yhteensä 28 kaupungin ja kunnan sivistystoimenjohtajat torjuvat kritiikin, jota on kohdistettu viime aikoina varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. He ovat hyväksyneet yhteisen julkilausuman, jonka allekirjoittajiin kuuluu myös Turun sivistystoimialasta vastaava toimialajohtaja Timo Jalonen. Julkaisemme sen ohessa kokonaisuudessaan:

"Emme tunnista kriisiä koulutuksessa

Suomen Kuntaliiton sivistystoimen toimialajohtajien verkoston jäsenet edustavat kuntia, joiden alueella asuu puolet Suomen lapsista. Toimialajohtajat ottivat viime kokouksessaan kantaa julkisuudessa esitettyihin huolenilmauksiin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tilasta.

Hallitus ajaa maksutonta pedagogista varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatukseen osallistumisella on tutkimusten mukaan merkitystä tulevien oppimistulosten ja elämänpolun kannalta kaikille lapsille, mutta erityisesti niiden perheiden lapsille, jotka hyötyisivät eniten varhaiskasvatukseen osallistumisesta: Perheet, joilla on sosiaalisia tai muita perheeseen ja vanhemmuuteen liittyviä ongelmia tai joissa kotona lapsia hoitavalla äidillä ei välttämättä ole perusopetuksen jälkeistä koulutusta tai työpaikkaa johon palata. Varhaiskasvatus on todennäköisesti näille perheille käytännössä maksutonta jo nyt. Myös nykyiset perhetukijärjestelmät suosivat matalammin koulutettujen vanhempien jäämistä kotiin hoitamaan lapsiaan. Näin ollen varhaiskasvatuksen maksuttomuuden etu tosiasiallisesti kohdistuu niille perheille, joilla on varaa maksaa varhaiskasvatuksesta. Jos uudistuksen tarkoituksena on saada varhaiskasvatuksen piiriin ne lapset, jotka siitä erityisesti hyötyisivät, on asiaa katsottava suurempana kokonaisuutena.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varhaiskasvatuslaissa varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Lastentarhanopettajiksi ovat tällä hetkellä kelpoisia sekä yliopistollisen että ammattikorkeakoulun käyneet kasvatuksen ammattilaiset. Molemmat ammattiryhmät pystyvät tarjoamaan laissa tarkoitettua varhaiskasvatusta. Molemmilla on omalla erityisosaamisellaan annettavaa lastemme hyväksi. Jos pedagogiikan halutaan jatkossa korostuvan nykyisestään, voidaan ammattikorkeakouluopintojen sisältöjä muokata painottamaan pedagogisia näkökulmia. Yliopistollisen, pedagogiikkaan painottuneen koulutuksen saaneilla lastentarhanopettajilla voi taas olla puutteita osaamisessa, jota sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla on yllin kyllin. Moniammatillisuus myös tukee lain tavoitteen saavuttamisessa. Uudistuksia ei tule tehdä eri ammattiryhmien edunvalvonta edellä.

Julkisuudessa nousee toistuvasti esille, kuinka suomalainen perusopetus on pilattu. Laskusuuntaa on nähtävissä kansainvälisissä oppimisseurannoissa. Kunnissa on otettu käyttöön uusi opetussuunnitelma, joka linkittyy vahvasti lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja tulevaisuudessa tarvittavaan osaamiseen.

Uusi opetussuunnitelma ei ole laskeneiden tulosten takana, sillä sitä ei oltu otettu edes käyttöön mittausajankohtana. Sen sijaan kunnissa on suunnitelmallisesti lähdetty uudistamaan opetuksen käytäntöjä ja oppimisympäristöjä vastaamaan tulevaisuudessa tarvittavaan osaamisen haasteeseen. Opetushenkilöstöä koulutetaan systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. Osaava ammattilaisten joukko on opetuksen laadun ylläpitäjä ja jatkuvan kehittymisen lähde. Huolen sivistystoimen toimialajohtajat esittävät kuitenkin niistä opettajista, jotka korostavat omaa pedagogista vapauttaan, eivätkä välttämättä kehitä opetustaan, työtapojaan ja yhteistyötään opetussuunnitelman vaatimalla tavalla. Tämä eriarvoistaa maamme lapsia kenties enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Perheiden ja lasten ongelmien moninaistumisesta tulee kantaa huolta. Heikoimmin pärjäävistä tulee pitää huolta. Varhainen puuttuminen on sekä inhimillisesti että taloudellisesti paras ratkaisu tähän pulmaan tarttumiseen. Siksi valtion tulee kiinnittää huomiota perusrahoituksen riittävyyteen ja kehittämisrahoituksen pitkäjänteiseen kehittämiseen. Toimialajohtajat kiinnittävät huomiota erityisesti siihen, että pudokkuusvaarassa olevat oppilaat pystytään tunnistamaan varhaisessa vaiheessa ja heille on pystyttävä tarjoamaan riittävän kattavaa tukea oppimiseensa ja kehitykseensä. Tämä vaatii eri hallinnonalojen yhteistyötä ja kohdennettua resursointia erityisesti yläkouluikäisiin nuoriin.

Edellä oleviin aiheisiin vedoten sivistystoimen toimialajohtajat toteavat, että kunnissa tehdään hyvää työtä varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestämisessä. Tämän toiminnan edellytykset on turvattava pitkäjänteisillä ja vastuullisilla koulutuspoliittisilla päätöksillä.

Timo Jalonen, Toimialajohtaja, Turku sekä 27 muun suuren kaupungin ja kunnan toimialajohtajaa"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
T. V.
Sivistysjohdot tenttiin
Laitetaan kuntien sivistysjohdot tenttiin. Laitan tähän muutaman sopivan kysymyksen:

a) Luettele alkeishiukkaset ja niiden perusominaisuudet.

b) Luettele SI-järjestelmän perusyksiköt ja niiden määritelmät.

c) Muunna maailman väkiluku binaariluvuksi yhden prosentin tarkkuudella.

d) Luettele kymmenen kotimaisen eläimen nimet latinaksi.

Ihan vaan aluksi...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
juutas
"Johto"
Harvemmin siellä ollaan ajantasalla siitä, mitä kentällä tapahtuu. Suurin kritiikki kuitenkin lienee kohdistunut koulutukseen tehtyihin leikkauksiin ja sen myötä on ollut huolta että laatu laskee. Onkohan johto ottanut itseensä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Opetustakin nähnyt
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa
"Huolen sivistystoimen toimialajohtajat esittävät kuitenkin niistä opettajista, jotka korostavat omaa pedagogista vapauttaan, eivätkä välttämättä kehitä opetustaan, työtapojaan ja yhteistyötään opetussuunnitelman vaatimalla tavalla. Tämä eriarvoistaa maamme lapsia kenties enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä."

Eli näin syyllisyyden pallo heitetään niille opettajaparoille, jotka eivät ole opetustaan Opetushallinnon vaihtelevien suuntien mukaan kehittäneet. Eikö tässäkin nyt sentään ole jotain vastuuta koulukohtaisilla rehtoreilla. Pitäisihän heidän jotenkin olla jyvällä, miten opettajat opettavat.

Opetuksen kehittäminen digiaikana on vaativaa. Toisaalta opettajille luvataan, että opetusmateriaalit tulevat opetuksen järjestävän tahon suunnalta, mutta silti opettajalla on suuri vastuu siinä opetusmateriaalinsa kokoamisessa. Kustannussyistä kunnat ovat osaltaan saattaneet luistaa tästä opetusmateriaalin tarjoamisen tehtävästään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teppo Vanamo
Vast: Tulevaisuutta on vaikea ennustaa
Juuri siinähän suomalainen opetus meni tyystin poskelleen, kun opettajille luvattiin opetusmateriaali valmiina, opettajista tuli tietämättömämpiä, kuin oppilaista, tai ainakin osasta oppilaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Oi aikoja
nähtäväksi jää..
Mitkähän ovat oppimistulokset sitten kun uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön. Maanantaina Matti onkin Liisa ja perjantaina Liisa taas Matti. Poika tai tyttöhän hän ei ole jokatapauksessa ole. Binäärisukupuolisuus, oi - niin vanhanaikaista...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää