Päästörajoitukset tyrehdyttävät pikkudieselien markkinat
Pienten dieselautojen markkinat tyrehtyvät todennäköisesti lähitulevaisuudessa päästörajoitusten tiukentuessa. Dieselautoja koskevat rajoitukset pakottavat autonvalmistajat jo lähivuosina asentamaan käytännössä kaikkiin dieselautoihin typen oksidien päästöjä vähentävät scr-järjestelmät.
– Järjestelmän hankintahinta on tällä hetkellä noin 2 000 euroa. Se nostaa varsinkin pienten dieselautojen hintaa siinä määrin, että niille ei ole välttämättä enää kysyntää, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.
Parin viime vuoden aikana julkisessa keskustelussa paljon pinnalla olleet autojen päästöihin liittyneet skandaalit saivat Euroopan heräämään typenoksidipäästöihin hiilidioksidipäästöjen ohella. Päästöt olivat käytännön tilanteissa moninkertaiset verrattuna päästöveroja määritteleviin mittaustilanteisiin.
Euroopan parlamentissa on esimerkiksi valmisteltu lakia, joka lätkäisisi tositilanteessa laboratoriotestejä enemmän päästöjä tuottaville dieselautoille niin tuntuvan sakon, että dieselautojen valmistus kävisi kyseenalaiseksi.
Juhala ja Kallio uskovat, että politiikka ohjaa autonvalmistusta joka tapauksessa päästöttömämpään suuntaan – sekä hiilidioksidin että typenoksidi- ja partikkelipäästöjen osalta.
– Valitettavasti se tarkoittaa kuluttajan näkökulmasta, että myös kalliimpaan suuntaan, Juhala sanoo.
Autonvalmistajat ovat maksaneet vuodesta 2009 alkaen sakkoa, jos niiden koko malliston keskimääräinen hiilidioksidipäästö on ylittänyt sovitun tavoitteen. Tuota tavoitetta ollaan kiristämässä 130 grammasta kilometrillä 95 grammaan.
– Käytännössä se tarkoittaa, että mallistoihin tuodaan hybridiautoja. Totuushan on, että täyssähköautojen valmistus on ollut tähän mennessä enemmän tai vähemmän tappiollista. Sähköautoja kuitenkin tarvitaan ilmastotalkoissa, Kallio toteaa.
Hybridiautoilla tarkoitetaan autoja, joissa voimanlähteenä käytetään sekä polttomoottoria että sähkömoottoria.