Kymmenien miljoonien potti
Nelipäiväisen Tall Ships Races -tapahtuman (TSR) arvioidaan jättävän Turkuun välillisesti jopa yli 20 miljoonaa euroa.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen kertoo kaupungin tekevän tapahtumien taloudellisista vaikutuksista tarkat selvitykset, mutta vasta tapahtumien jälkeen.
Edellisen kerran TSR:n taloudellista vaikutusta tarkasteltiin vuonna 2009, jolloin kaupunki arvioi mynttejä kilahtaneen turkulaisyritysten kassoihin noin 20,5 miljoonaa euron edestä.
– Tämän tyyppisen tapahtuman taloudelliset vaikutukset näkyvät hyvin herkästi monella eri alalla, apulaiskaupunginjohtaja toteaa.
Tapahtumasta hyötyvät suoraan esimerkiksi hotellit ja ravintolat.
Tänä vuonna tapahtumaan odotetaan noin puolta miljoonaa vierailijaa.
– Turun hotellikapasiteetti on tällä hetkellä aivan äärimmillään käytössä, Virtanen kertoo.
Kaikkiaan kaupunki sijoittaa tapahtumaan noin kaksi miljoonaa euroa.
Projektipäällikkö Kimmo Hyyppä kertoo, että todelliset kustannukset jäävät kuitenkin satoihintuhansiin euroihin. Suuri osa kahden miljoonan budjetista menee kaupungin sisäisten kulujen kattamiseen.
Suuruusluokaltaan budjetti on tavanomainen TSR:n kokoiselle tapahtumalle.
Esimerkiksi Helsingin vuoden 2014 budjetti oli noin 2,5 miljoonaa euroa.
– Budjetissa on kyllä pysytty todella hyvin, Hyyppä sanoo.
Yrittäjälle TSR tarkoittaa kiirettä ja lisätyövoiman tarvetta. Muun muassa Tårgetin ja Nooan yrittäjiin kuuluva Carola Sintonen kertoo, että tapahtumaa on odotettu ja jännitetty jo pidemmän aikaa.
Toistaiseksi on vaikea arvioida tarkalleen kuinka paljon tapahtuma tuo asiakasvirtaa, mutta Sintonen uskoo vaikutuksen näkyvän.
– On ihanaa, kun kaupungissa tapahtuu. Tämä tapahtuma on vielä niin hieno, jokivarsi on nyt todella kaunis, Sintonen sanoo.
Tapahtumaa varten on palkattu lisää henkilökuntaa sekä avattu lisää myyntipisteitä. Paljon on kiinni muun muassa säästä.
– Toivotaan, että aurinko paistaa. Silloin ihmiset lähtevät liikkeelle, Sintonen toivoo.
Tapahtumaan on tänä vuonna houkuteltu aiempaa enemmän suuria ja kansainvälisiä sponsoreita, jotka kattavat osan kuluista esimerkiksi palveluiden muodossa. Mukana ovat esimerkiksi Pernod Ricard, Mercedes Benz ja Neste Oil.
– Lähtökohta on tietenkin, etteivät veronmaksajat maksa koko tapahtumaa, Hyyppä muistuttaa.
Sponsoreiden hankkimisessa oli tänä vuonna haasteensa, sillä Suomen satavuotisjuhlavuoden takia sponsoreita etsiviä tapahtumia on paljon.
Hyyppä katsoo, että tapahtumaan on onnistuttu hankkimaan kumppaneita laaja-alaisesti.
– Vuosi oli tiukka, mutta hyvin onnistuimme. Suomi100-korttia tuli väläytettyä aika monta kertaa, Hyyppä hymyilee.
Hyyppä ja Virtanen kuvailevat tapahtumaa satavuotisjuhlavuoden suurimmaksi. Satasteemaa on jatkettu muun muassa alusten ja nuorten purjehtijoiden määrässä.
– Luulen, että tapahtuman imago auttaa järjestelyiden sujumisessa ja varainhankinnassa hyvin paljon, kertoo Hyyppä.
– Tämä on rauhallinen perhetapahtuma, jossa ei juurikaan ole esimerkiksi järjestyshäiriöitä, Virtanen lisää.