Turun seudun talous

Varsinais-Suomeen tarvitaan 15 000 uutta työntekijää

MIKAEL RYDENFELT
Turun telakalle palkataan jo lähiaikoina noin 500 uutta laivanrakentajaa.
Turun telakalle palkataan jo lähiaikoina noin 500 uutta laivanrakentajaa.

– Täällä Varsinais-Suomessa on nyt meneillään jotain niin ainutlaatuista, että sitä ei pääkaupunkiseudulla vielä lainkaan ymmärretä. Kaikki kasvukäyrät näyttävät ylöspäin ja tilanne jatkuu vuosia samanlaisena. Olisi tärkeä viedä sinne sanomaa eteenpäin.

Näin totesi positiivisen rakennemuutoksen selvityshenkilö Esko Aho maanantaina aiheesta Turussa pidetyssä seminaarissa.

Ylijohtaja Kimmo Puolitaival Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta muistutti, että työvoiman tarve tulee olemaan alueella erittäin suurta. Jo nyt neljännes alueen yrityksistä kokee, että niillä on vaikeuksia työvoiman löytämisessä.

Varsinais-Suomeen tarvitaan viiden vuoden sisällä 15 000 uutta työntekijää. Alueella on noin 8 000 alle 35-vuotiasta työtöntä työnhakijaa, joista noin 4 600:lla on keskiasteen koulutus. Viimeksi mainitut saattaisivat olla juuri sellaista potentiaalista henkilökuntaa, jota juuri nyt haetaan esimerkiksi telakalle tai autotehtaalle töihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Mutta vaikka kaikki nämä työnhakijat rekrytoitaisiin töihin, tarvitsemme silti lisää työntekijöitä, Puolitaival kertoi.

Jos katsotaan koko lounaisrannikkoa, työntekijöiden tarve on vielä suurempi, jopa 17 000–20 000 uutta työntekijää seuraavan viiden vuoden aikana.

Varsinais-Suomen alueella on yhteensä 26 000 työtöntä työnhakijaa, joista osa on pitkäaikaistyöttömiä. Kaikkien työllistymistä ei pidetä realistisena, vaikka työpaikkoja olisikin.

Esko Aho muistutti, että isot muutokset ovat lähteneet lähes aina kriisistä. Nyt tilanne on erilainen, kriisi on positiivinen.

– Nyt ei ole pakko tehdä jotain, nyt on mahdollisuus tehdä jotain, hän sanoi.

– Jonkun tahon täytyy ottaa tähän selkeä omistajuus, minun mielestäni se on valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta, Aho sanoi.

Ahon mukaan oleellista on nyt kysyä, miten työttömät pääsevät hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia.

– Se on oleellista, eikä se, miten monta paperia työttömät joutuvat täyttämään tai millaisissa haastatteluissa käymään, Aho totesi.

Aho sanoo kuitenkin olevansa skeptinen työttömien potentiaalin suhteen, vaikka se olisi yhteiskunnalle kustannustehokkainta. Osaa työttömistä on erittäin vaikea saada työllistettyä, eikä siihen kannata edes uhrata suhteettomasti voimavaroja.

– Uskon, että tämän jälkeen tulee vielä toinen aalto, kun välilliset vaikutukset alkavat, ja silloin olisi työttömille vielä enemmän mahdollisuuksia työllistyä, Aho arveli.

Mistä työvoimaa Varsinais-Suomeen sitten saataisiin? Esimerkiksi telakalle on vaikea saada Puolasta väkeä, sillä Gdansk-Gdynia alueella on täystyöllisyys.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Meillä on kuva, että Suomen pohjois- ja itäosissa olisi vielä käyttämättömiä resursseja. Näin se ei ole, vaan suurin työvoimareservi löytyy Uudeltamaalta, Esko Aho oikoi käsityksiä.

Positiivista rakennemuutosta pohtivassa seminaarissa arvioitiin myös, että erityisesti infrastruktuuriin eli teihin ja liikenneyhteyksiin pitää satsata nyt nopeasti.

– Alihankintaketjut esimerkiksi telakkateollisuudessa tulevat pitenemään entisestään ja alue laajenemaan. Se lisää kuormitusta infrastruktuuriin, Aho totesi.

– Lisäksi meidän pitää muuttaa telakkateollisuuden mielikuvaa. Se ei ole pelkkää hitsausta, vaan samankaltaista, kuin kokonaisen pienen kaupungin rakentaminen, Aho muistutti.

Tilaisuuden järjesti työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen liiton kanssa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (104)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Työtön akateeminen
Työllä pitää olla tarkoitus
Joo, visiot on hienot. Miksei kukaan vaan ota yhteyttä vaikka tiedot ovat olleet jo pitkään mol:in CV-netti-palvelussa. Surkea kanava vaikuttaa olevan työllistymiseen. Pitäisi jaksaa taas rimputella firmoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittänyttä ei laiteta!
Vast: Työllä pitää olla tarkoitus
Niin meinasitko sitten kun ja jos pääset työelämään niin sielläkin muut tekevät hommat puolestasi? ota vaan se lusikka kauniiseen käteen ja ala lappaa, nyt sitä tarjotaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kappaletta
Vast: Työllä pitää olla tarkoitus
Ei kai se akateeminen koulutus ole mitenkään helppo asia tuossa työnhaussa kun on vielä ei akateemisiakin tarjolla
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
minä
Vast: Työllä pitää olla tarkoitus
työllä ei ole mitään tarkoitusta tekijän kannalta jos palkka on niin pieni että sillä ei elä.työnantajallekin luulisi olevan ylpeyden aihe että hän elättää ja auttaa työntekijöitään maksamalla ihmisarvoista palkkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veronmaksaja
Vast: Työllä pitää olla tarkoitus
Jos työnantajalle pitäisi olla kunnia-asia, että maksaa palkkaa, jolla tulee toimeen, niin vielä enemmän luulisi kaikille olevan kunnia-asia, että elättää itsensä eikä elä korvauksilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Dilemmainen
Skeptistä
Utopistinen luku tuo 15 ooo vaikka kuinka kääntelisi potentiaalia. Oliko vedetty Puolitaipaleen hatusta vai perustuuko oikeaan laskennalliseen faktaan? Jos näin suurelle joukolle olisi tällä suunnalla oikeasti työtä, se näkyisi jo nyt jossakin. Olettamuksille en antaisi suurta painoarvoa. Laivateollisuuden työt menevät alihankkijoiden kautta 80-prosenttisesti ulkomaalaisille tekijöille koska kotimaalaisten palkkauskustannukset ylittävät telakan tarjoaman korvauksen rajat paukkuen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Anna
Meriteollisuus kupla puhkeaa noin 2025 vuonna
Globaalimaailmassa ei ole ennustettavuutta.

Nyt Nokia-kuplan tapaan uskotaan 30 000 työllisyyteen. Meriteollisuus ja autoteollisuus on kasvanut yllättävän liian nopeasti.

Vauhdin nousuhumalaista hurmaa!

Mitä takeita että meri- tai metalliteollisuutta on Suomen länsiranniosisss vielä 2020-luvun lopussa?

Nokia ei ollut ikuinen omahyväisyydessään.

Nyt rakennetaan kerrostaloja pikavauhtia. Ne kestävät (liukuhihnatuotannon tietäen) noin 15 vuotta kun home- ja kunnostustarve tulee. Sitten on huippumäärä tyhjiä asuntoja.

Pikavauhdilla rakennetuista vuokrakerrostallista tulee slummeja 2030-luvulla!

Nä.ä rakennettavat kerrostalolähiöt rakennetaan vanhalla tekniikalla, vaikka Suomen pitäisi olla täynnä digikoulutettua ja osaavaa kansaa. Psljonko niissä käytetään esimerkiksi tekoälyisaamista tai kadut suunnitellaan itseohjautuviksi jne

Nykynuoriso ei osta enää autoja yksin vaan lainaavat jne

Tuntuu siltä poliitikkojen puheista kuin 30 000 ihmistä olisivat kuin korvamerkittyä karjaa!

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Teatterin rakentaja vuosien takaa.
Laivanrakennus
Hyvä kommentti Esko Aholta laivan rakentamisesta. Se ei todellakaan ole vain hitsaamista ja polttoleikkaamista, siitähän media aina saa hienot metallisuihkukuvat !! Voisi useammin välittää jostakin näyttävästä, esim teatterin sisustuksesta. Voisi houkutella paremmin tekijöitä tutustumaan eri ammatteihin laivan rakentamisen eri vaiheista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ammattilainen
Vast: Laivanrakennus
No ei se kyllä ole rakettitiedettäkään :D
Perus metallityötä isossa mittakaavassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkeläinen
Vast: Laivanrakennus
Aivan "vanhanaikaista" metalli teollisuutta käytetään paljon ihmistyövoimaa siksi ei niin tuottavaa mutta kunnat saa työläisten palkoista verotuloja.....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kohtaantoongelma
Vast: Laivanrakennus
Kylläpäs kepu löysi ex elinkeinoasiamiehelle (Aho) työttömyystöitä, kun keksitiin hänelle Lounais-Suomen positiivisen rakennemuutoksen selvittelytyö? ei tullut "kohtaantoongelmaa", mikä se siten näin digiaikana vielä TE-keskuksessa ja ministeri Lindströmillä vielä kaikkeen selitykseksi kelpaa. Keksittiin hieno työnimike Aholle, kun Lounais-Suomessa yritykset olivat innovoineet työtä ja tekijöitä. Löytyi taas tekemisen meinininki.
Ja sitten Herra Aho esiin jälkiviisaana kermankuorintaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei koskaan ennen ja nyt taas
Vast: Laivanrakennus: Tarkkailkaa Ahoa
"Rotat jättää uppoavan laivan" vanha suomalainen sanonta.
Aho on ottanut ja lähtenyt monesta pestistä ennenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkeläinen
Baltiasta ?
Virosta Puolasta ja muualta entisestä Itä-Euroopasta tulevat työntekijät.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuli jo tehdyksi ja hyvin
Vast: Baltiasta ?
Oikein. Kun suomalaiset pohtivat ja tekevät kannattavuuslaskelmia, ne työt haluavat sen tekijänsä jo nyt heti. Ja niin meni sivu suun TYÖ. Ja suomalaiset vetävät herneet nenään ihan itämään asti ja ovat kitkeriä ja katkeria.

Ovatko kaikki suomalaiset savolaisia, joilla alkamaan ryhtyminen vie eniten aikaa?
Malliksi suomalaisuudesta: "Skeptistä

Utopistinen luku tuo 15 ooo vaikka kuinka kääntelisi potentiaalia. Oliko vedetty Puolitaipaleen hatusta vai perustuuko oikeaan laskennalliseen faktaan?"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää