Uutiset

Sähköistetty Föri sai kyydin satamaan – testaukset alkavat Aurajoessa huomenna

Se on helppoa ammattimiehille. Kymmeniä tonneja turkulaista legendaa kulki ensin viitisen kilometriä pikitietä pitkin Turun satamaan. Siellä se nostettiin luonnollisempaan ympäristöönsä eli veteen.

Koko operaatio kesti puolisentoista tuntia.

– Nyt oli ihmeen vähän katsojia matkan varrella. Kun Föri maaliskuussa kuljetettiin Pansioon, oli paljonkin ihmisiä seuraamassa kuljetusta, kertoi kaupunkilauttaa ajeluttanut autonkuljettaja Jani Nurminen Kuljetus Myntt Oy:stä.

Satamassa Förin nosto sujui hyvin, mutta hämmennystä aiheutti lautan vino kellumisasento.

– Förin painojakauma on muuttunut hieman remontissa. Sieltä on esimerkiksi poistettu polttoainetankit ja lisätty akustot. Lauttaa aiotaan vielä tasapainottaa ennen kuin se otetaan käyttöön, kertoo vastaava rakennuttaja Antti Aalto Turun kaupungin kiinteistöliikelaitokselta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Föri on ollut poissa käytöstä isohkon muutostyön vuoksi. 113 vuotta Aurajoessa liikennöineen kaupunkilautan dieselmoottorit on nyt vaihdettu sähkömoottoreihin. Sähköistyksen lisäksi kuljettajien työoloja on parannettu uudistamalla ohjaamon lämmitystä ja ilmastointia.

Tiistaisen vesillelaskun jälkeen Föri aiottiin uittaa keskiviikkoaamuksi omalle paikalleen. Siellä lautalle tehdään vielä testejä ja loppusäätöjä.

Förin operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin. Myös Förin turvalaitteet käydään läpi Trafin kanssa.

Testien tekemisen aikana Föriä tuuraa vielä M/S Ruissalo. Föri palaa liikenteeseen viimeistään vappuna, luvataan Turun kiinteistöliikelaitokselta.

Föri kärrättiin huoltoon 13. maaliskuuta.
Föri kärrättiin huoltoon 13. maaliskuuta.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Föri matkustaja
Laiturit kuntoon
Kun vielä ymmärtäisivät että Förin kansi ja laituri pitää olla samalla tasolla kun Föri ui syvemmällä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
MK
Onnea
Toivotetaan onnea uudistuneelle Förille. Turun jokilauttaprojektit eivät ole aina menneet putkeen, mutta ehkä tämä on hyvä uudistus. Vielä kun lauttakuskit oppisivat kaikki ajamaan nätisti. Muistan erään kerran jäiden lähdön aikaan muutamia vuosia sitten. Lähestyttäessä rantaa lautan ja laiturin väliin lipui iso jäälautta. Kuski pysähtyi ja oletin hänen odottavan lautan lipuvan itsekseen eteenpäin alajuoksulle pois edestä Mutta mitäpä vaan, hanat kaakkoon ja kuski rysäytti vauhdilla päin jäälauttaa. Föri stoppasi kuin seinään, ryskistä. Ei murtunut jää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heti vaan yli ja taas takaisin
Vast: Onnea
Vuosikymmeniä Förillä kulkeneena voi todeta jäiden "rysäyttämisen" olleen yleensä kelvollinen keino, ei toki aina. Enemmän sellaista yksittäistä tapausta harmittaa joidenkin kuskien tapa himmailla rannalla odottamassa. Jos joku tuolta kaukaa olisi tulossa kyytiin, jaa ei tullutkaan. Ja samaan aikaan lautalla odottaa jo iso porukka ja samanlainen toisella rannalla. Kuski vaan näppäilee puhelintaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Satunnainen kulkija
Vast: Onnea
Onko Förillä fan-clubia? Föri on kiva.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.