Sähköistetty Föri sai kyydin satamaan – testaukset alkavat Aurajoessa huomenna
Se on helppoa ammattimiehille. Kymmeniä tonneja turkulaista legendaa kulki ensin viitisen kilometriä pikitietä pitkin Turun satamaan. Siellä se nostettiin luonnollisempaan ympäristöönsä eli veteen.
Koko operaatio kesti puolisentoista tuntia.
– Nyt oli ihmeen vähän katsojia matkan varrella. Kun Föri maaliskuussa kuljetettiin Pansioon, oli paljonkin ihmisiä seuraamassa kuljetusta, kertoi kaupunkilauttaa ajeluttanut autonkuljettaja Jani Nurminen Kuljetus Myntt Oy:stä.
Satamassa Förin nosto sujui hyvin, mutta hämmennystä aiheutti lautan vino kellumisasento.
– Förin painojakauma on muuttunut hieman remontissa. Sieltä on esimerkiksi poistettu polttoainetankit ja lisätty akustot. Lauttaa aiotaan vielä tasapainottaa ennen kuin se otetaan käyttöön, kertoo vastaava rakennuttaja Antti Aalto Turun kaupungin kiinteistöliikelaitokselta.
Föri on ollut poissa käytöstä isohkon muutostyön vuoksi. 113 vuotta Aurajoessa liikennöineen kaupunkilautan dieselmoottorit on nyt vaihdettu sähkömoottoreihin. Sähköistyksen lisäksi kuljettajien työoloja on parannettu uudistamalla ohjaamon lämmitystä ja ilmastointia.
Tiistaisen vesillelaskun jälkeen Föri aiottiin uittaa keskiviikkoaamuksi omalle paikalleen. Siellä lautalle tehdään vielä testejä ja loppusäätöjä.
Förin operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin. Myös Förin turvalaitteet käydään läpi Trafin kanssa.
Testien tekemisen aikana Föriä tuuraa vielä M/S Ruissalo. Föri palaa liikenteeseen viimeistään vappuna, luvataan Turun kiinteistöliikelaitokselta.