Uutiset

E85-polttoaine riski bensiini-käyttöiselle autolle

Koulukadun ABC:llä tankannut autoilija hämmästeli, miten viereisellä automaatilla tankattiin ensin kymmenellä eurolla E85-polttoainetta, ja sen jälkeen tankki täyttyi 95E10-polttoaineella. Polttoaine-cocktail päätyi 2000-luvun alun bensiinikäyttöisen auton tankkiin.

E85-korkeaseosetanolin hinta on hieman yli euron per litra, ja se on tarkoitettu niin sanottujen flexifuel-autojen käyttöön.

– Aikamoista tuuripeliä. Etanolissa on vähemmän energiaa kuin bensiinissä, mutta toisaalta hintaakin on vähemmän. Periaatteessa näin voi hakea säästöä, mutta pidemmän päälle tulee todennäköisesti ongelmia, toteaa Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori Markku Ikonen.

Ikosen mukaan välittömät vaikutukset voi huomata siinä, että tehot voivat laskea. Teoriassa vaarana on ylikuumeneminen.

Myös ympäristöystävällisyys kärsii. Moottori saattaa käydä liian laihalla seoksella ja typenoksidien määrä kasvaa.

Pitkällä aikavälillä on mahdollista, että esimerkiksi polttoaineletkuihin ja tiivisteisiin syntyy vaurioita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Etanolilla on syövyttäviä ominaisuuksia, ja mitä vahvempaa seosta käyttää, sitä todennäköisemmin vaikutuksia tulee. Autoissa on tietysti eroja. Mitään pitkäaikaiskokemuksia siitä, tuleeko vaurioita, ei kuitenkaan vielä ole.

Tankkausilmiö on myös esimerkiksi St1-ketjun tiedossa. St1 valmistaa ja myy biojätepohjaista RE85-nimistä korkeaseosetanolia.

– Kyllä jotkut näin yrittävät säästää. Tämä on tietenkin jokaisen omalla vastuulla, St1 Oy:n myyntijohtaja Mikko Reinekari sanoo.

Reinekari huomauttaa, että perinteisten autojen muuttaminen etanolille sopivaksi on yleistymässä. Maahamme on putkahdellut muutospalveluja tarjoavia yrityksiä.

Helpoimmillaan vaaditaan ainoastaan auton tietokoneohjelmiston päivitys. Edessä voi olla myös polttoainejärjestelmän osien vaihto.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
hyvä vihreät
näin se menee
ajellellaan pari vuotta, niin ei päästöt kiinnosta. ja taas köyhät maalaiset maksaa laskun... asun liperissä, enkä ole bussia nähnyt kulkevan 18 jälkeen 4 vuoteen. uuteen ei ole varaa. kiitos jussi
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
romuroope
No joo...
Hämmästellään ny. Joskus luin että ruotsalaiset ovat pitkään tankkailleet vanhoihin Saabeihinsa vuorosysteemillä joten etanolin pitoisuus polttoainesäiliössä lienee liki 50% ilmeisesti vuosikausia tulleet sillä toimeen. Toiset (oikein hypettäjät) on korottaneet bensapaineita ja seosta rikastelleet, siihen on joku tutkinut arvoja... Niitä tietojahan sitten myydään (mm.) noissa muuntopaketeissa. Alkuunhan se voi huuhdella liat liikenteeseen mutta en minä ainakaan omasta sitä purkaessani ja tankkia tyhjennellessä mitään "likaa" tms. löytänyt, ne sakkajutut on urbaania legendaa yleensä. Ottakaa ja halkaiskaa bensasuodattimenne jos ette usko... En minä usko että siellä palotilassa lämmöt nousee kun kerran etanolissa on vähemmän energiaakin, tässä on inssi aatellut vissiin hiukan liikaa laihan seoksen vaikutuksia, ja vähemmän että mitä noin koemuperäistä tietoo on...

Juu, tuo minun 23 vuotta vanha on 95e10:stä (ei oikein muuta muutosta ole tapahtunut kuin p-a-puolella) vain parantunut, siltä tuntuu. Päästöarvot oli tänä keväänä niin hyvät etten meinannut alkuun todeksi uskoa mutta uskottavahan se on kun näkee, palamattomatkin oli alle 60 vaikkei oo kattiakaan... No oon minä bensalinjat siihen jo uusinu mutta ne ruostu ulkopuolelta sen näköisiksi että ei kestäny kattella...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Realisti
Esson baarin asiantuntijat
On se hyvä kun löytyy näitä romuroopeja jotka tajuavat ottomoottorin palamisprosessin ja polttoaineen kemian paremmin kuin hänen halveksimansa alan koulutuksen saaneet inssit.

Mistä muuten johtuu, että aina näiden autoasioiden tiimoilta löytyy valtavasti kouluttamattomia asiantuntijoita suoraan Esson baarin parlamentista?

95E10 ei päästöarvoihin vaikuta käytännössä yhtään mitään pakokaasumittauksessa.
Kemiallisesti suurin muutos bensassa tapahtui silloin kun siihen ylipäätään lisättiin alkoholia eli muutos 98E5:stä 95E10:iin on mitätön vaikutuksiltaan.
Tosin silloin kun siirryttiin laajamittaisesti 95E10:iin, löytyi taas suuri "asiantuntijoiden" lauma joka oli varma, että se aiheuttaa moottorivaurioita.
Kaikki vanhojen moottoreiden viat laitettiin polttoaineen syyksi...

RE85:llä päädytään laihoihin seoksiin, jos ei muutoksia tehdä polttoaineen syötössä.
Jokainen moottoreiden parissa tekemisissä tietää mitä ylilaiha seos siihen tarkoittamattomalla moottorilla merkitsee ajan kanssa.

Ja kyllä, olen itsekin koulutukseltani autoinsinööri.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
romuroope
Vast: Esson baarin asiantuntijat
Äläs ny pillastu, ota ihan rauhallisesti vaikka kyllähän mä tiedän että inssit on herkkänahkaisia. Varsinkin opistoinssit, dippainssit on vähän rauhallisempia. Ne tietty onkin ihan eri koulutustasoa. Se että halveksisin insinöörejä niin sehän on jokaisen omaa ,kuvitelmaa vaan, todellisuudessa arvostan koulutusta ja tietoa vaikka itse olenkin niin tyhmä ettei oppi juuri ole uponnut luiseen päähäni. Pienestä provosoituvuus tietty vähentää sitä arvostusta...

Jokainen kokeilee romuillaan ja sen mukaan sitä kokemukset kertyy, esson parlamentti ja tuommoiset ruotsalaisten nettipalstat kuten tämä etanol.nu on ihan hauskaa juttua täynnään, tosikot ei tietty aina sitä ymmärrä.

Ei se Henry Ford:kaan ois saanut firmaansa kasvuun jos ois uskonu niitä jotka itteensä viisaiksi vakuuttaa... Nokkiinhan sillekin tuli monta kertaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jaska
Mitäs erikoista tankkauksessa
oli... 2000 alun saabit ja siitä eteenpäin saa toimii e85:lla kun niihin tekee ohjelmistopäivityksen... Ruotsissa ajettu jo piiitkään e85 ja jenkkilässä vuosikymmenet...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää