Uutiset

Ajokorttiuudistusta valmistellaan vauhdilla

JARI LAURIKKO

Ajokortin hankkiminen ei mene enää vanhan kaavan mukaan, jos lakihanke opetuksen keventämiseksi etenee. Sen sijaan, että kaikki vaiheet suoritettaisiin autokoulussa, oppilas voisi räätälöidä opetusta tarpeidensa mukaan.

Aiemmin kerrottiin, että lakihanke aiotaan viedä eduskuntakäsittelyyn syksyllä. Valmisteluja kuljettajatutkinnon uudistamiseksi on kuitenkin tehty vauhdilla.

– Esitystä on luvattu eduskunnalle jo ennen kesälomia. Vielä tässä vaiheessa yksityiskohdat ovat kuitenkin auki, kertoo liikenneneuvos Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Lähtökohdat ovat silti selkeät: säätelyn keventäminen, vaihtoehtoisten opetustapojen lisääminen ja ajokorttikulujen alentaminen. Vastedes oppilas voisi esimerkiksi napsia opetusta autokouluista, digiopetuksesta ja opetuslupaharjoittelusta.

– Tavoitteena on tutkintopainotteinen järjestelmä, jolloin säätelyä kevennettäisiin opetuksesta. Joustavuutta haetaan, koska ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ja tarpeita oppia. Kokonaan ei opetusta kuitenkaan olla heivaamassa pois, eikä tietenkään teoria- ja ajokokeita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ministeriössä tutkitaan esimerkiksi sitä, onko syytä rukata ajo-opetuksen kolmivaiheista porrastusta.

– Meille tulee myös paljon palautetta siitä, että aikaisempaa tutkintoa kuten mopo- ja moottoripyöräkorttia ei voi riittävästi hyödyntää, kun siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Samoja opetuksia joutuu osittain käymään uudestaan läpi.

Ajokortteja hankitaan jo nyt muillakin kuin autokoulun opeilla. Viime vuonna opetusluvalla ajettiin runsaat 10  600 ajokorttia eli viidennes kaikista B-korteista, kun luku on aiemmin ollut 10–15 prosenttia.

Erityisasiantuntija Veijo Tuononen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista arvioi, että opetuslupien suosion taustalla on rahansäästön lisäksi muitakin syitä. Esimerkiksi lupasääntelyä on kevennetty, ja kotiopetuksen tueksi on tarjolla digitaalista opetusta.

Suomessa ollaan kuitenkin vielä kaukana Ruotsista, jossa noin 90 prosenttia ajaa kortin opetusluvalla.

– Siellä on kuitenkin yhdistetty opetuslupiin autokouluopetus. Molempia käytetään ristikkäin.

Suomessa toteutetaan jo osittain Ruotsin mallia. Perusvaiheen opetuksen saa Suomessa antaa kokonaan opetusluvalla. Harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe opiskellaan autokoulussa, jos opetuslupaopettaja ei ole myös liikenneopettaja.

Autokoululiitto toteaa lausunnossaan lakiuudistuksesta, että kuljettajatutkintoa ja sen vaiheistusta voidaan kehittää. Säätelyn liika purkaminen ja opetussuunnitelmista luopuminen kuitenkin heikentäisivät liikenneturvallisuutta ja lisäisivät hylättyjä tutkintoja. Ainakin perus- ja valmennusjaksot pitäisi säilyttää.

Liitto muistuttaa myös, että jo nyt onnistuvat verkko-oppiminen, simulaattorin käyttö ja opetusaikataulujen räätälöinti. Autokoulujen mielestä opetuksen teho kärsii, jos se sirpaloituu liikaa.

Autoilijoiden edunvalvoja Autoliitto puolestaan ajaa säätelyn laajaa purkua. Järjestön mukaan teoriaopetuksessa pitäisi sallia omaehtoinen oppiminen ja B-kortin vaiheistus pitäisi purkaa. Pakollisen ajo-opetuksen määrää ei tulisi säädellä. Lisäksi liikenneopettajien pitäisi voida tarjota palveluaan muutenkin kuin autokoulun kautta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Opetusluvalla säästää eniten Helsingissä

Auton rattiin mielivät nuoret tai ainakin heidän vanhempansa ovat hintatietoista väkeä. Opetusluvat ovat nimittäin erityisen suosittuja Helsingissä, jossa autokoulujen hinnat ovat kalliimmasta päästä.

– Esimerkiksi Nokialla, jossa autokoulut ovat halvempia, käytetään vähemmän opetuslupia, kertoo kuljettajatutkintojen vastaanottaja ja Pirkanmaan alueen varavastaava Henry Kvick Nokian Ajovarmasta.

Kvick on laskenut, että Helsingissä B-ajokortti maksaa autokoulussa keskimäärin yli 2  400 euroa. Nokialla keskihinta on 1  755 euroa.

Kuljettajatutkinto opetusluvalla maksaa Kvickin mukaan yleensä noin 1  600 euroa, jos liikkeelle lähdetään aivan alusta.

– Summaan sisältyvät muun muassa kaikki viranomaismaksut, opettajan teoriakoe, tarvikkeet sekä syventävä ja harjoitteluvaihe autokoulussa.

Helsingin lisäksi Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa ajetaan kortti usein opetusluvalla. Sen sijaan Lapissa lähes kaikki käyvät autokoulun.

Pääkaupungin ohella esimerkiksi Kouvolassa opetusluvalla saa satojen eurojen säästön, sillä siellä autokoulu maksaa keskimäärin yli 2  300 euroa.

– Sen sijaan Porissa, jossa autokouluopetusta on aina pidetty kalliina, kortin keskihinta on nykyisin alle kaksituhatta euroa.

Opetusluvan kulueriin voisi laskea myös opettajan poissaolot töistä kokeiden takia. Käytännössä opettajana on usein isä tai äiti. Toisaalta opetusluvalla ajaville voi kertyä enemmän ajotunteja kuin autokoulussa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Henkilöauton ajokortteja hankitaan yhä vähemmän

Maanteille suuntaa aiempaa vähemmän uusia kuskeja. Viime vuonna hyväksyttiin noin 54  000 B-ajotutkintoa, kun luku vielä tämän vuosikymmenen alussa oli runsaat 60 000.

Trafin erityisasiantuntija Veijo Tuonosen mukaan kehityksen taustalla on ikäluokkien pieneneminen. Myös taloudelliset syyt vaikuttavat ajokorttien suosioon.

– Lisäksi erityisesti suuremmissa kaupungeissa kiinnostus ajokortin hankkimiseen on pudonnut, koska julkinen liikenne toimii niin hyvin. Maaseudulla tilanne on toinen, sillä siellä tarvitaan ajokorttia enemmän.

Myös Ruotsissa esimerkiksi Tukholman seudulla ajokortteja ajetaan aiempaa vähemmän.

– Veikkaanpa, että ennen kortti hankittiin ikään kuin varmuuden vuoksi. Nyt harkitaan tarkemmin, tarvitaanko sitä oikeasti vai pärjäisikö ilmankin.

Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta arvelee, että monet myös lykkäävät ajokortin hankkimista parempaan aikaan.

– Kortti ajetaan vasta silloin, kun on hankittu perhettä ja oman auton tarve lisääntyy.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AnnenDraiviHuikeaaDraamaa
Ei herran jestas, joko taas Bernerin pulju ja "vauhdilla"
Ja taas, kuin Feenix-lintu, nousee hän jälleen kerran tuhkasta. "Kovalla vauhdilla" taas joku uusi juttu viikon piristeeksi. Onkohan tässä selvityksessä huomioitu viime aikaiset nuorten aiheuttamat liikenneonnettomuudet? Ihan kiva opettaa ajotaitoa simulaattorilla, toinen juttu onko siitä sama hyöty kuin live-ajossa. Toivottavasti otetaan huomioon myös meidän eri vuodenaikojen olosuhteet, meinaan ne ovat ensimmäiset jotka yllättävät uuden ajokortin omistajan, varsinkin jos on vaan simulaattorilla vedellyt "hankirallia".

Suhtautukaa epäillen tähän(kin) "kiireiseen" läpirunttaukseen.

Mielestäni, viimeistään nyt, pitäisi valtionoppineiden keskustella yleisesti Bernerin ministerin oikeellisuudesta. Miten voi henkilö olla valmistelemassa ja junttaamassa läpi esityksiä jotka ovat vuosikymmeneksi eteenpäin kansalaisia koskevia ja kyseinen ministeri on jo nyt ilmoittanut, että hän istuu vain tämän kauden eduskunnassa/ministerinä. Miksi Suomen hallitus on palkannut "muutosjohtajan"? Yleensä näitä palkataan yrityksiin irtisanomaan väkeä ja tekemään radikaaleja muutoksia. Onko Suomen valtio = yritysmaailma? Miksei kukaan kansan edustaja (huom! kansan edustaja) nosta meteliä vai onko se epäkollegiaalista? Miksei esim. vassarit puutu tähän muutosjohtajarooliin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
herra b
melko kallista
Onhan tuo nykyhinta jo aivan järjetön. Oma kortti vuodelta 2003 on BC ja sille tuli hintaa reilu 1000e josta autokoulun osuus 990e ja päälle lupa- ja tutkintomaksut ja passikuvat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tosi kallista
Vast: melko kallista
Hinta on tosiaan järjetön. Voin vain kuvitella, mitkä mahdollisuudet köyhän kodin työttömällä vesalla on ajaa ajokortti pian 18 v. täytettyään. Mutta johan se kuulema näkyykin ajokortin suorittamismäärissä.

Päättäjät vain hymistelevät, että johtuu joukkoliikenteen erinomaisuudesta. No, joukkoliikennettä käyttävät eivät välttämättä allekirjoita. Edes kaupungeissa elo ilman autoa ei ole aina helppoa, puhumattakaan maaseudusta. Ja mitä tulee siihen, että ajokortti hankitaan mukavasti "sitten kun tarvitaan" eli perhettä perustaessa, eiköhän syy ole se, että usein perhettä perustaessa se työpaikka on vihdoin löytynyt ja talous pikkuisen kohentunut.

Oma ajokorttini maksoi markoista vanhalla kertoimella euroiksi muutettuna vajaat 500 euroa, ja se oli iso raha minulle silloin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lisää opetusta
Turvatonta menoa
Ajokortin ei pitäisi olla kansalaisoikeus. Liikenteessä on aivan liikaa kuljettajia joilla ei ole harmainta hajuakaan säännöistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MauriW
Vast: Turvatonta menoa
haluaisitko lisää tieliikennesääntöjä tuntemattomia lisää jalankulkijoiksi, pyöräilijöiksi. Mielestäni säännöt pitäisi opettaa peruskoulussa ja ajaminen sen päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanhus
Vast: Turvatonta menoa
Tällainen ajattelu on ikärasismia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juutas
Vast: Turvatonta menoa
Vanhukselle: "harmainta hajua" on kielikuva, eikä viittaa säännöistä ymmärtämättömän hiusten väriin. Kyllä siellä törppöjä riittää ihan joka ikäryhmään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
BMW
köyhät bussiin
Laitetaan kortin hinnaksi kymppitonni niin ei köyhät ole oikeiden autojen tukkoina romujensa kanssa. Niillä ei kuitenkaan ole varaa maksaa sakkoja niin heidän olisi pakko noudattaa myös nopeusrajoituksia eikä siitä sitten tule yhtään mitään. Parempi kun menevät julkisilla sinne sossuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juutas
Vast: köyhät bussiin
Sakot on edelleen porrastettu tulojen mukaan, joten jatka vain bemareilua, kyllä se sinunkin tilisi siitä tyhjenee kun pari kuukautta putkeen makselet kymmenien tuhansien sakkoja ja sitten ajelet taksilla, kun kortti kuivuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää