Paikalliset

Linnanfälttiä aiotaan korjata ja täydentää 2–4 kerroksen taloilla

Linnanfältin alueen vanhat puutalot. Jori Liimatainen/TS
Linnanfältin alueen vanhat puutalot. Jori Liimatainen/TS

Linnanfältin alueelle kaavaillaan 2–4 kerroksen korkuisia puutaloja, joiden autopaikat sijaitsevat puolittain maan alla. Turun kaupungin ja hankkeessa mukana olevien maanomistajien ja rakennusliikkeiden välillä ollaan pääsemässä sopuun uusien rakennusten koosta, joka on ollut suurin neuvottelukysymys.

Alueen kaavoitus on kestänyt kauan juuri neuvotteluiden takia. Linnanfältti on lisäksi ollut rakennuskiellossa yli vuoden, jotta mitään sopimatonta ei tulevalle modernille puutaloalueelle rakennettaisi.

Erityisesti viisi tonttia alueelta ostanut vaasalainen PSJ Holding Ltd Oy on halunnut korkeampia rakennuksia, jotta riskit kokeelliseen puutalorakentamiseen pienenisivät.

– Uusi maanomistaja on tehokkaamman rakentamisen kannalla. Talojen korkeus voi vaihdella kahden ja neljän kerroksen välillä. Poikkeavaa on myös se, että talojen yhteyteen tehtäisiin pihakansi, jonka alle autot pysäköitäisiin, Turun kiinteistöliikelaitoksen arkkitehti Mika Rajala kertoo.

Alun perin Linnanfältin alueelle piti tulla kahden kerroksen korkuisia taloja, mutta kaupunki on valmis joustamaan hieman korkeuksista. Niin sanottu integroitu pysäköinti on ollut tavoitteena jo aiemmin.

– Autopaikat on tarkoitus tehdä puoli kerrosta maan alle. Samalla pysäköintiratkaisu nostaa talon ensimmäistä kerrosta puoli kerrosta maan pinnasta ylös. Mitään ei ole kuitenkaan lyöty vielä lukkoon, Rajala selvittää.

Linnanfältin alueella on tarkoitus tehdä tulevana kesänä jo hieman korjaustöitä, sillä PSJ Holding Ltd Oy:n on tarkoitus korjata 1800-luvun lopulla valmistunut Linnankatu 75:ssä sijaitseva hevosraitiovaunuhalli rivitaloksi.

LUE LISÄÄ LAUANTAIN TURUN SANOMISTA

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Aitamaa R.
Hyvä
Tapahtuu sentää jotain hyvääkin. Nykyiset hökötykset onkin jo tiensä päässä.
Nyht on pakko heittää trolli: Tehdään autoille se maaalainen käytävä sitten sinne toriparkkiin silloin ei tarvi ajaa ollenkaan maanpäällä ja mailma pelastuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arkkitehtuurin siirto
Linnafält
Turun keskustan puutalojen kopiot voisi rakentaa linnanfälttin kaavan alueelle uusista
materialeista. Kavaan tulisi varata tontteja
siirtomahdollisuutta varten. Kaikki laudat ja kivet
olisivat alkuperäisen muotoisia,näin saataisiin asuttavia rakennuksia ja arkkitehtuuri säilyisi
seuraavalle polvelle. Museovirasto valvoisi että
rakennustarpeet olisivat oikein mitoitettuja.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.