Turun seudun talous

Roottoripurje Viking Gracelle – laivan kannelle tulee 24 metriä korkea tolppa

Havainnekuva uudesta roottoripurjeesta.
Havainnekuva uudesta roottoripurjeesta.

Viking Linen Turun linjalla liikennöivä M/S Viking Grace alkaa hyödyntää tuulivoimaa uusinta tekniikkaa olevalla roottoripurjeella. Mekaaninen purje asennetaan laivaan vuoden kuluttua keväällä. Ensin purjetta testataan kuivalla maalla Naantalissa.

Varustamon tavoitteena on säästää polttoainekuluja ja testata suomalaisen meriteknologiayhtiö Norsepowerin tekniikkaa. Viking Linen suunnitelmissa on myös asennuttaa kaksi roottoripurjetta Kiinasta tilattavaan uuteen matkustaja-alukseen.

Norsepowerin roottoripurje on käytössä maailmassa vasta yhdessä laivassa, Boren Estraden-aluksessa. Roottoripurje on käytännössä laivan kannelle asennettava 24 metriä korkea sylinteritolppa, joka muuntaa tuulen aluksen työntövoimaksi. Kyseessä on vastaava ilmiö kuin lentokoneen siipien nostovoimassa. Roottoripurjetta pyörittävät sähkömoottorit. Automaatio ohjaa roottoripurjetta eli järjestelmä pysähtyy, kun tuuli on epäedullisesta suunnasta. Purje ei myöskään toimi satamaan tultaessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan uudessa Kiinassa rakennettavassa laivassa polttoainetta säästyy noin 500 tonnia vuodessa, kun alukseen tulee kaksi roottoripurjetta. Viking Gracella säästö on pienempi, kun purjeita tulee vain yksi. Viking Linella on aiesopimus kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry-telakan kanssa Turun linjalle rakennettavasta laivasta. Lopullinen sopimus on tarkoitus solmia huhtikuun aikana.

Norsepowerin toimitusjohtajan Tuomas Riskin mukaan Viking Linen kanssa tehty sopimus on yritykselle erittäin tärkeä. Riski uskoo, että sopimus avaa Norsepowerille tien myös laajemmin risteily- ja matkustaja-alusmarkkinoille.

– Tämä tulee herättämään paljon mielenkiintoa kansainvälisillä markkinoilla, Riski sanoo.

Arkistovideo: Roro-alus Estraden otti käyttöön purjevoimaa Turussa 2014

Arkistovideo: Roro-alus Estraden otti käyttöön purjevoimaa Turussa 2014
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (32)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rekku
Tekniikka jyllää
11:41 "Roottoripurjetta pyörittävät sähkömoottorit"

Wau, sittenhän tyynelläkin sitä saa pyöriteltyä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
F
Vast: Tekniikka jyllää
Myös kiinteitä kolmelapaisia tuulimyllyjä pyöritetään sähkömoottorilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rekku
Vast: Tekniikka jyllää
"Myös kiinteitä kolmelapaisia tuulimyllyjä pyöritetään sähkömoottorilla."

No, ei ole ihme että tuulivoima tarvitsee niin paljon valtion rahallista avustusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
observeri
No thanks Viking
laivatilaus Kiinasta, vaikutukset pitkäälä aikavälillä todella tuhoisia Suomen risteilijäteollisuudelle. Kuluttajana en tule Vikingin laivoja tästä syystä enää käyttämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Janiina
Vast: No thanks Viking
Nyt saisit avata vähän mitä tarkoitat: "... vaikutukset pitkäälä (sic.) aikavälillä todella tuhoisia Suomen risteilijäteollisuudelle. "

Kun samaan aikaan turun telakassa kirjat täynnä.

Tarkoitatteko te, selvästikin alan asiantuntija, että VL pitäisi odottaa sen 5-7 v. kunnes on telakassa tilaa?

Aika on rahaa ja raha määrää missä rakennetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KP
Vast: No thanks Viking
No jos olisit vaikka autoa ostamassa niin ostatko kalliilla vai halvemmalla? Tämä on bisnestä, valitettavasti. Ei yrityksillä ole varaa hyväntekeväisyyteen. Kiinan telakka ei ole risteilijöitä valmistanut mutta kun kaikki varustamot seuraavat millainen laiva sieltä tulee, Kiinan valtio viimeistään varmistaa että aluksesta tulee hyvä. Ja pahaa pelkään että muut varustamot seuraavat perässä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
finland great again
Vast: No thanks Viking
Mieluummin kiinakin kuin viro, tai ex-warsowan liiton maat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ohhoh
Vast: No thanks Viking
mieluummin kuitenkin eurooppalainen, niin ei tulisi tuota teknologiavuotoa ihan niin paljon ja kiinalaiset pelaa eri säännöillä kuitenkin valtionfirmojensa kera.

Yrityksillä ei ole varaa hyväntekeväisyyteen, mutta miksi veronmaksajien pitäisi näitä nuuskankuljetuspurkkeja tukea myöskään? Ei minulla ainakaan ole siihen halua, ehkä nimimerkillä KP on?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Levyseppä Meyer Turku
Vast: No thanks Viking
Hyvä että tilasivat Kiinasta, ei me oltais sitä keritty tekemäänkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kiina
Vast: No thanks Viking
Kiinalaiset haluavat kopioida suomalaista osaamista, siksi paikalliset v-s alihankkijat empivät tehdä yht.työtä niiden kanssa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kiinaan lähtee
Vast: Vast: No thanks Viking
Kiinassahan tehdään jo maailman eniten laivoja joten luuletko ettei risteilijätkin sinne siirry tehtäviksi lähitulevaisuudessa?

Turha siinä vinkua kun muutenkin haluatte kaiken kiinasta ostaa, sitä saa mitä tilaa.

Kiinaan lähtee koko ala muutaman vuoden päästä, työpaikoilla riittää duunia muutamalle haalariukolle siirtymäajalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SmallFart
tuulta purjeisiin
"Roottoripurjetta pyörittävät sähkömoottorit".
Ei kai se noinpäin mene, muutenhan purje ei olisi purje vaan puhallin. Jos kyseessä on purje, niin miksi se on kapea sylinteri, ettei olisi tuuliroottori? Sitäpaisi aluksen kyljissä ja perässä on paljon enemmän tuulipintaa. Eli joku tässä jutussa mättää näin konemiehen silmissä. Eikös Viikinkiline on Virolainen firma, joten kait se saa hommata kiulunsa vaikka Halbaniasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turbosail
Vast: tuulta purjeisiin
"Ei kai se noinpäin mene, muutenhan purje ei olisi purje vaan puhallin."

Juurikin noin päin, paitsi uutta ovat sähkömoottorit. Idea on peräisin jo 30-luvulta ja tässä hankkeessa tarkoituksena on polttoainesäästöt, jotka ovat n. 15-20 % luokkaa (useita tonneja vuodessa siis)- idean toteutus maakaasumoottoreilla tosin on mielenkiintoinen sekin. Esim. wikipediasta lisää tietoa; "rotor ship".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jakari
Vast: tuulta purjeisiin
No juu, asiantuntijoitakin näyttäisi olevan hereillä.
"Roottoripurjetta pyörittävät sähkömoottorit".

Kaikenmaailman konsultit kuvittelevat keksivänsä ikiliikkujan yhä edelleen - ja toiset maksavat (tyhmyydestään).
Tuollainen 24 m tuuliroottori (savoniusroottori) voisi olla tehopinta-alaltaan 20 m² (10 m x 2 m). Energiatuotto tyypillisellä 6-7 m/s tuulella olisi muutamia kilowatteja. Vastaavasti kolmilapainen potkurimallinen tuulivoimala, jonka siivet olisivat vaikka 5 m, tehollinen pinta-ala onkin jo nelinkertainen.

On huomattava, että kaikki kyseiset viritykset lisäävät laivan tuulivastusta ja polttoaineen kulutusta.
Laivan omaan vauhtiin perustuvan "tuulen" hyödyntäminen on miinusmerkkistä.

Mikäli laivojen kulutuksia halutaan vähentää, oikeat purjeet olisivat mainio tapa. Siitä on jopa satojen vuosien kokemus. Toiseksi paras konsti on laskea vauhtia. Tuplavauhti = 4x energia.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juho
Vast: tuulta purjeisiin
Tämähän ei siis tuota sähköä, vaan kuluttaa sitä ja tuottaa työntövoimaa. Toimii parhaiten 90 asteen kulmassa tuulen suuntaan nähden. Toimintaperiaate on ns. magnusefekti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tolkkua
Vast: tuulta purjeisiin
Konemiehen on syytä perehtyä tähän tekniikkaan tarkemmin, muuten joku voi luulla, että tietoa on hankittu Halbaniasta. Viking Line ei ole virolainen vaan ahvenanmaalainen yhtiö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää