Paikalliset

Opettajat kritisoivat opetuksen sulauttamista – mahdollinen syy Pisa-tulosten laskuun

Marttiina Sairanen
Jasper Heinonen on käynyt Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteessä nyt parin viikon ajan. Opettaja Juha Sundqvistilla on aikaa neuvoa tarvittaessa.
Jasper Heinonen on käynyt Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteessä nyt parin viikon ajan. Opettaja Juha Sundqvistilla on aikaa neuvoa tarvittaessa.

Inkluusio on kaunis idea paperilla, mutta ei toimi läheskään aina käytännössä. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat eivät saa riittävää tukea, ja muut oppilaat kärsivät opettajan keskittyessä vaativampiin oppilaisiin.

Tätä mieltä ovat Turun Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteen erityisluokanopettajat Mikko Knuuti ja Juha Sundqvist. Tuoreen Pisa-tutkimuksen tulokset saivat opettajat pohtimaan, olisiko laskeneiden tulosten taustalla osittain yleisopetus- ja erityisopetusluokkien sulauttaminen yhdeksi yhtenäiseksi kouluksi.

– Kymmenessä vuodessa suomalaisessa koulumaailmassa ei ole tapahtunut muuta merkittävää muutosta. Pitäisikö nyt sanoa ääneen se, että inkluusio saattaisi heijastella myös Pisa-tuloksiin? Julkisuudessa ei puhuta lainkaan inkluusiosta tai erityistukea tarvitsevien oppilaiden ongelmista, puhutaan vain digiloikista. Mutta jos luokan työrauha on huono, ei tapahdu oppimistakaan, joten totta kai tulokset laskevat, Knuuti huomauttaa.

Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteessä koulua käyvät oppilaat, joiden koulunkäynti ei syystä tai toisesta onnistunut edellisessä koulussa. Knuutin ja Sundqvistin mukaan moni oppilaista on saanut parempia tuloksia siirryttyään Mäntymäkeen.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.

Fakta

Integraatio välivaihe inkluusioon

Aiemmin koulumaailmassa puhuttiin integraatiosta, jolla tarkoitettiin erityisoppilaan osittaista sijoittamista yleisopetuksen ryhmään.

Esimerkiksi kehitysvammaisten oppilaiden kohdalla tämä tarkoittaisi heidän siirtämistään terveiden lasten joukkoon opiskelemaan.

Integraatioajatuksella haluttiin tuoda esiin se, että monet erityisluokkien oppilaat pärjäävät yleisopetuksen ryhmässä, jos tarjolla on riittävästi tukea.

Integraatio voi tarkoittaa myös esimerkiksi erityiskoulun sijoittamista fyysisesti yleisopetuksen koulun yhteyteen.

Integraatio on välivaihe inkluusioon, jolla tarkoitetaan yhteistä koulua kaikille.

Keskeistä inkluusiossa ovat joustavat, kaikkien oppilaiden osallisuutta korostavat opiskelujärjestelyt.

Inkluusioajatus on herättänyt varsinkin opettajissa paljon vastarintaa.

Lähde: Peda.net-kouluverkko, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (48)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Uutistenlukija
Pisa syöksyn syyt
Monenlaisia tarinoita on saanut luke näistä Pisatuloksista, mutta jostain syystä en ole vielä kuullut kenenkään ottavan puheeksi maahanmuuttajia.

Muistan kyllä useammankin uutisen tässä vuosien varrella, joissa opettajat ovat todenneet, että maahanmuuttajat ovat aivan omanlaisensa ongelma Suomen koululaitoksessa.

On ollut puhetta häiriökäyttäytymisestä ja epäkunnioituksesta varsinkin naispuolisia opettajia kohtaan, eikä se ole ihme, koska muslimithan pitävät naisia ei minään ja ajattelevat, että he eivät saa oppia mitään "epäuskoisilta".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
outo
Vast: Pisa syöksyn syyt
Kyllä se otttu esille, Kanava-lehdessä pari vuotta sitten.
Silloin todettiin, että suomalaisen koulun tasaisuus johtuu enimmäkseen oppilasaineksen tasaisuudesta, jota Saksassa ja Ransakssa ei enää ole.
EIkä kohta meilläkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Pisa syöksyn syyt
Näinhän se on mutta tuhoa kohti koko nykyinen Suomi kulkee ruottin vanavedessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maasta pois muuttaja
Vast: Pisa syöksyn syyt
Suomessa ei ole kovin pitkään ollut suurempia maahanmuuttajaryhmiä. Sen sijaan ihan koytimaisia häirikköjä ja lapsia, jotka eivät ole hyviä oppimaan. Siksi inkluusio on varmasti paljon merkittävämpi opetustulosten heikentäjä.

Itse asiassa maahanmuuttajilla, myös muslimperheillä, ilmeisesti vanhemmat kamtavat lapsistaan vastuuta paljon paremmin kuin huomattava osa kantasuomalaisista. Kun sukupolven verran ei ole osattu kasvattaa seuraavaa polvea kasvattajiksi, lasten peruskasvatus häiriintyy, ja sen mukana oppimiskyky ja -halukkuus. Ja nämä oppimisongelmaiset ja häiriköt sitten sijoitetaan samoihin luokkiin "tavallisten" lasten kanssa. Tulos on se, että kellään ei mene hyvin.

"Vaikeiden" lasten koulunkäynti on jo tarpeeksi haastavaa, jopa pienissä erityisryhmissä. Mutta rahastahan tuo on kiinni, inkluusio kun on hieno aate, ja säästää kunnan varoja. Joten se on toteutettu sen enempää harkitsematta tai ammattiopettajia kuulematta. Väärää säästöä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KTe
Niinpä,
mutta vaikka enemmistö kärsisikin tavalla tai toisella, ei saa erotella ihmisiä toisistaan. Häirikkökin on ihminen ja hänellä on aivan samat oikeudet saada opetusta aivan tavallisessa luokassa kuin muillakin.
Tosin saattaa niinkin käydä, että koko luokka lakkaa siinä käymästä koulua aivan tavallisessa luokassa, mutta sekin on hieno juttu, sillä tasapuolista pitää olla...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussi vaan
No voi ihme!
Kappas pakanaa! Kukapa olisi uskonut, että inkluusio ei toimi. Yhtä hyvin voitaisiin eläintarhassa laittaa leijonat ja lampaat samaan aitaukseen. Pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä relativistisesta ajatusmallista eteenpäin. Me kaikki emme ole valitettavasti yhtä hyviä. Siihen on moniakin syitä, joista yksi on se, että liian moni lapsi saa jo jaossa hyvin kehnot kortit elämäänsä. Se heijastuu sitten ympäristöön monella tavalla. Muiden lasten oikeus oppimiseen menee kuitenkin häiriköinnin edelle. Sen pitäisi olla selvää hölmömmällekin kukkahattutädille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Opettaja X
Eriytys kunniaan
Digiloikka ja huonosti suomea osaavien määrä selittää tietysti oppimistuloksia.

Mitä enemmän on erityistä tukea vaativia, sitä vähemmän aikaa jää tukea aivan tavallisen lapsen oppimista.

Juuri tavallisimpia opettajan huomio hyödyttäisi. Lahjakkaimmat pärjäävät vaikka yksinään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaikki tarvitsevat tukea
Vast: Eriytys kunniaan
Paitsi huippulahjakkaat, joilla on todistetusti usein myös ongelmia koulunkäynnissä koska koulu on liian helppoa heille. Mistä johtuen se on tylsää,, ja jos keskitason tuloksia on mahdollista saada ilman isompaa työpanosta useimmat lapset eivät sitten laita sitä työpanosta peliin kun vaikka pelien pelaaminen on paljon hauskempaa, ja lopputulos on joko alisuorituja tai joskus täysin pelistä putoava, tai pudottautuva, tyyppi. Elleivät aikuiset satu huomaamaan ja rupea vähän avittamaan, laittamalla heille haastavampia tehtäviä jne.

Yksi tärkeimpiä tekijöitä koulutuksessa ja myöhemmin työelämässä pärjäämisessä on hyvä työmoraali ja hyvät työtavat, mikä taas on jotain mikä olisi hyvä oppia jo lapsena.

Ja puhun kokemuksesta. Pärjäsin "hyvin" siihen asti että pääsin yliopistoon, mutta olin oppinut että pärjään tyydyttävän hyvin ilman että minun tarvitsee panostaa juuri mitään tuloksiin. Mikä sitten aiheittikin sen että yliopisto-opiskelu tuotti huomattavia vaikeuksia. Rupesin myös ihmettelemään miksi kaverit kertoivat juttuja siitä kuinka paljon lukiossa oli joutunut tekemään töitä kun minä olin tehnyt läksyt ja lukenut kokeisiin lähinnä välitunneilla ennen tuntia... no, Mensan testin jälkeen, jep, ÄÖ riitti hyvin jäsenyyteen.

Mutta olen pärjännyt elämässä korkeintaa kohtalaisesti. Krooninen alisuoriutuja. Ehkä olisin pärjännyt paremmin jos joku aikuinen olisi aikoinaan huomannut että se kiltti melko hyviä mutta silti keskitason arvosanoja saava tyttö sai ne arvosanansa miltei kokonaan ilman töitä niiden eteen... ja samanlaisia tarinoita näkee paljon muidenkin Mensaan kelpaavien tyyppien kanssa.

Resurssien tuhlausta, sanoisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnim
Vast: Eriytys kunniaan
Komppaan "Kaikki tarvitsevat tukea"!

On käsittämätöntä uhrata hyvät ja keskimääräistä paremmat jonkun uskomuksen takia. Yhäkään en voi ymmärtää miksi jollekulle annetaan oikeus varastaa toiselta lapselta hänelle lain velvoittava ja suojaama opetus.

Monen tarina olisi saanut paremman lopun jos meitä "helppoja" oppilaita olisi älyllisesti haastettu enemmän. No, opettajan aika kun meni häirikkö-Henkaan (ei todellinen hahmo, otettu tähän vertauskuvalliseksi aikavarkaaksi), muuhun ei sitten energiaa riittänytkään.

On kerta kaikkiaan typerää joutua opettelemaan taitoja (opiskelu, tavoitteiden asettaminen, tavoitteiden saavuttaminen,..) aikuisiällä kun se pitäisi jo olla kunnossa peruskoulun ja lukion jäljiltä. Ja vain siksi että haasteellisella häirikköryhmällä on enemmän ihmisoikeuksia kuin muilla oppilailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää