Yrittäjät vastustavat yrittäjien yhteysalusmaksuja
Yrittäjäjärjestöt vaativat, että yritystoimintaan liittyvät kuljetukset ja yrittäjien omat matkat pitäisi vapauttaa hallituksen kaavailemista yhteysalusmaksuista. Järjestöjen mukaan maksut ovat uhka saariston yritystoiminnalle.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetusluonnoksessa ehdotetaan, että kertamaksut olisivat esimerkiksi 10 euroa henkilöltä ja 25 euroa henkilöautosta, 50 euroa pakettiautosta ja 100-150 euroa kuorma-autosta. Maksua ei kannettaisi niin sanotuilla keltaisilla losseilla, mutta kaikilla yhteysaluksilla ja valkoisilla lautoilla. Ministeriön mukaan maksullisuus on kokeilu, jonka tavoite on suotuisan toimintaympäristön luominen uudelle liiketoiminnalle ja digitaalisille palveluille.
– Ehdotus on kova isku koko saaristolle ja erityisesti yrittäjille. Länsi-Turunmaan Yrittäjien toimialue käsittää suuren osan Saaristomerestä aina Iniöstä Paraisten Kirjalansalmeen saakka. Yhteysalus on saaristolaisten ainoa maantie, Länsi-Turunmaan Yrittäjien puheenjohtaja Paul Vikman painottaa.
Hallitus katsoo, että maksullinen liikenne kannustaa saariston yrityksiä ja asukkaita kehittämään uusia markkinaehtoisia palveluja. Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter sanoo, etteivät asetuksessa mainitut yritysvaikutukset vastaa saaristolaisten näkemystä.
– Ylimalkainen yritysvaikutusten arviointi nähdään saaristossa naivina. Luonnoksessa ei ole arvioitu maksullisuuden vaikutuksia paikallisten yritysten olemassa olevaan liiketoimintaan lainkaan. Jo nykyisin ajallisesti pitkät välimatkat tekevät kuljetukset saaristossa kalliiksi. Uudet maksut nostaisivat hintoja entisestään ja tekisivät monen yrityksen toiminnan mahdottomaksi. Esityksen vaikutukset matkailijoiden määräänkin arvioidaan vähäisiksi, Munter sanoo.
Järjestöt muistuttavat, että saaristossa on paljon myös muuta kuin matkailualan yritystoimintaa.
- Jos esimerkiksi maitoauton edestakainen käynti saaressa maksaa jatkossa 220 euroa kerralta, jokainen ymmärtää, että toiminta ei pidemmän päälle kannata, vaan loppuu. Myös yrittäjien oma liikkuminen kallistuisi niin paljon, että toiminta jää kannattamattomaksi, Paul Vikman havainnollistaa.
Yrittäjäjärjestö katsoo myös, että vakituista asumista saaristossa ei saisi vaikeuttaa kohtuuttomasti.
– Emme vastusta sitä, että turistit ja kesäasukkaat maksaisivat lauttakuljetuksista, mutta myös turistien maksamien hintojen pitää olla kohtuullisia, Vikman sanoo.