Uutiset

Laajan palkkasovun kohtalo jää viime hetkiin

Hallituksen toivoman laajan palkkasovun kohtalo näyttää jäävän viime hetkiin. Neuvottelut autoliikenteen ja satamien sopimuksista jatkuvat edelleen.

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela on tuohtunut hitaasta edistymisestä. Hän sanoi illansuussa, ettei neuvotteluissa ole lähestytty lainkaan. Itse asiassa yhteistä neuvottelua on hänen mukaansa käyty vain 15 minuuttia.

Työnantaja- ja työntekijäpuoli ovat edelleen eri mieltä palkankorotuksista.

Parvela sanoi neuvotteluun tullessaan, että työntekijäliitto AKT vaatii raamisopimuksen ylittäviä korotuksia.

Räty kiistää tämän. Rädyn mukaan kysymys on raamin mukaisesta ratkaisusta.

– Se on sitä samaa retoriikkaa. Jos heille tulee siitä hyvä mieli, he voivat niin sanoa. Me haluamme raamiratkaisun mukaisen ratkaisun.

Ratkaisuun pitäisi päästä viimeistään aamuun mennessä.

Rädyn mielestä ratkaisun jäämisestä näin viime tippaan ei voi syyttää ainakaan työntekijäpuolta. Kuljetusalan neuvottelut venyvät hänen mukaansa säännöllisesti sen takia, että työnantajapuoli haluaa aloittaa neuvottelut vasta sen jälkeen, kun teollisuus, kauppa ja julkinen sektori ovat ensin neuvotelleet omat sopimuksensa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Me joudutaan elämään tämän kanssa. Sen takia me olemme kalkkiviivoilla joka ikinen kerta, ainakin kun puhutaan keskitetyistä ratkaisuista.

Rädyn mukaan todelliset neuvottelut autoliikenteen sopimuksesta alkoivat vasta torstaina iltapäivällä.

Myös satamien ahtaajien palkkaneuvotteluja on jatkettu iltapäivällä rinnan autoliikenteen neuvottelujen kanssa.

Työnantajia edustavan Satamaoperaattorit-järjestön toimitusjohtaja Juha Mutru oli toiveikas neuvotteluun tullessaan.

Hän perusteli toiveikkuuttaan työntekijäliitto AKT:n lausunnolla, että liitto on valmis raamisopimuksen mukaisiin korotuksiin.

TS–STT