Tulli lakkauttaa Rauman asiakaspalvelupisteen – Turku tulee perässä
Rauman tullitoimipaikassa henkilökohtaisesti annettava asiakaspalvelu lakkautetaan kokonaan heinäkuun alusta alkaen, kertoo Tulli.
Rauman lisäksi leikkurin alle joutuivat Jyväskylän, Kokkolan, Lahden, Oulun, Tampereen, Tornion Hallituskadun ja Vaasan tullitoimipaikkojen asiakaspalvelut.
Raumalla ja kuudessa muussa toimipisteessä siirryttiin jo maaliskuussa yhteen asiakaspalvelupäivään viikossa, mutta nyt toiminta lakkaa kokonaan.
Lakkauttamiset perustuvat selvitykseen, jossa tarkasteltiin toimipaikkojen asiakaspalveluiden käyntimääriä sekä korvaavien asiointitapojen, kuten sähköisten palveluiden, käyttöönottoa.
Tullin mukaan palveluaikojen rajoittamiset eivät ole aiheuttaneet kohtuuttomia ongelmia asiakkaille.
‒ Asiointi Tullin kanssa on muuttunut huimasti sähköisten palveluiden käytön vakinaistumisen myötä. Aikaisemmin asiointi tullitoimipaikassa oli välttämättömyys, mutta tänä päivänä tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisiä, sähköisiä palveluita. Lisäksi Tullin henkilö- ja yritysneuvonta neuvoo tarvittaessa asiakkaita puhelimitse ja sähköpostitse asiakaspalvelupäällikkö Sari Bjong toteaa tiedotteessa.
Turku seurannee perässä lokakuussa
Turun tullitoimipaikka on tarjonnut henkilökohtaista asiakaspalvelua vain yhtenä päivänä viikossa kesäkuun alusta alkaen.
Turun, Hangon, Porin sekä Tornion Etelätullin toimipaikkojen asiakaspalvelun tarveselvitys jatkuu edelleen. Tullin tavoitteena on lakkauttaa näissä tullitoimipaikoissa tarjottava asiakaspalvelu lokakuun alusta alkaen.
Muutokset asiakaspalvelussa eivät aiheuta henkilöstön vähennystarvetta. Henkilöille, jotka työskentelevät asiakaspalvelumuutoksia koskevissa tullitoimipaikoissa, on löydetty korvaavaa työtä Tullissa.