Suomalaisten pannuissa porisee entistä halvempi kahvi
Kahvin selvä kallistuminen on saanut monet suomalaiset vaihtamaan tutun kahvipakettinsa halvempiin merkkeihin. Vielä vuosi sitten paketillisen kahvia sai keskimäärin noin kolmella eurolla, mutta nyt kahvinystävän kukkaro kevenee reilusti yli neljällä eurolla.
Kahvin juontimäärässä ei paahtimoiden mukaan ole tapahtunut merkittävää muutosta. Paahdettua kahvia kulutettiin viime vuonna kymmenen kiloa jokaista suomalaista kohti. S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoo, että hinnan nousun myötä kahvin kilomääräinen myynti on laskenut kaksi prosenttia.
- Suurin muutos on kuitenkin iso siirtymä halvempiin merkkeihin. Keväällä valikoimiimme tullut Rainbow-kahvi on saanut ison myyntiosuuden.
Alarodun mukaan kuluttajat hamstraavat kampanjakahvia entistä vähemmän varastoon.
S-ryhmän myydyimmät kahvimerkit ovat yhä Pauligin Juhla Mokka ja Meiran Kulta Katriina. Heti perään kiilaavat kaupan omat merkit. Alarotu uskoo Rainbow-kahvin suosion johtuvan siitä, että merkki on kuluttajille entuudestaan tuttu. Myös Keskosta kerrotaan, että ketjun oman Pirkka-sarjan kahvien myynti on kasvussa.