Talous

Kaupan myynti kirii kohti joulua

Joulu on kaupan tärkein sesonki. Lokakuussa vähittäiskauppa kasvoi vajaat neljä prosenttia viime vuodesta. TS/Jori Liimatainen
Joulu on kaupan tärkein sesonki. Lokakuussa vähittäiskauppa kasvoi vajaat neljä prosenttia viime vuodesta. TS/Jori Liimatainen

Vähittäiskaupan myynti kasvoi Tilastokeskuksen mukaan lokakuussa 3,9 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna. Myynnin määrä nousi samana aikana 2,4 prosenttia.

Syyskuussa nousu oli reippaampaa, sillä myynti kasvoi liki seitsemän prosenttia.

Kauppiaat odottavat joulua selvästi myönteisemmissä tunnelmissa kuin viime vuonna. Lähes kolmasosa vähittäiskauppiaista odottaa yli neljän prosentin myynnin kasvua, kun viime vuonna samaan aikaan kolmasosa uskoi myynnin pienenevän.

Kaupan liiton mukaan verkkokauppojen asiakkaista joulun valmisteluun aikoo kuluttaa viimevuotista enemmän runsaat 17 prosenttia ja joululahjoihin 21 prosenttia. Perinteisistä myymälöistä ostavista 12 prosenttia aikoo lisätä rahan käyttöään joulun valmisteluun ja 15 prosenttia joululahjoihin.

– Verkkokaupan asiakkaiden rohkeampi rahankäyttö ei johdu korkeammista tuloista, sillä tulojakaumat verkko-kauppaa käyttävillä ja käyttämättömillä ovat hyvin samankaltaiset, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.