Uutiset

Kulttuuripääkaupunkisäätiö pahastui logonsa käyttämisestä

Tämä kulttuuripääkaupungin logo on tarkoitettu sponsoreiden käyttöön.
Tämä kulttuuripääkaupungin logo on tarkoitettu sponsoreiden käyttöön.

Turun Kauppatorin kulmaan suunniteltua älytaloa esittelevässä mainoksessa oli sunnuntaina (TS 21.11.) Turun kulttuuripääkaupunkihankkeeseen viittaava logo.

Turku 2011 -säätiön viestintäpäällikön Saara Malilan mukaan säätiöllä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä hankkeen kanssa.

– Kyseessä on harmillinen juttu, jossa on varmasti tarkoitettu hyvää. Tästä saa kuitenkin virheellisesti sellaisen kuvan, että säätiö olisi jotenkin tukemassa torinkulman hanketta, Malila toteaa.

Malilan mukaan ainoastaan Turku 2011 -säätiön sponsoreilla on käyttöoikeus logoon.

– Logoamme saavat käyttää maksutta myös viestinviejät eli niin sanotut non profit -toimijat, jotka ovat yhdistyksiä ja seuroja. Viestinviejien ja sponsoreiden logot ovat erilaiset, ja älytalon mainoksessa on käytetty nimenomaan tätä sponsorilogoa, Malila sanoo.

Hän myöntää, että kuka tahansa voi kaapata logon netistä ja istuttaa mainokseensa.

– Tämä ei ole hyväksyttävää, sillä se antaa väärää tietoa säätiön toiminnasta. Meillä ei kuitenkaan ole aikaa ryhtyä toimenpiteisiin tällaisen väärinkäytön vuoksi, Malila kuittaa.

Torinkulman älytaloa suunnittelevan Kiinteistö Oy Eerikinkatu 8:n omistaja Jukka Wihanto ihmettelee säätiön kantaa. Hän arveli olevansa kaupungin yhteisellä asialla edistämässä kulttuuripääkaupunkihanketta.

– Luulin, että sitä voi käyttää kaiken kulttuuriin liittyvän yhteydessä. Sitähän on koko ajan kehotettu käyttämään. Minulle on jaettu niitä rintamerkkejäkin varmaan sata, Wihanto sanoo.

Hän korostaa toimineensa koko ajan kulttuuripääkaupunkihankkeen puolesta ja pyrkineensä Belgian konsulina auttamaan sitä myös Benelux-maiden kulttuurisäätiön kautta.