Uutiset

Joulusesonki tuo pian kuhinaa markettien juureslaareille

Nousiaisissa sijaitsevan Veljekset Kitola Oy:n vihannestukun kautta kulkee valtaosa Turun seudun marketeissa myytävistä perunoista. – Sesonkiaikoina vihannesten määrä tuplaantuu, jouluna menee paljon juureksia kuten porkkanaa, lanttua ja punajuurta, toimitusjohtaja Ville Kitola (vas.) ja tuotantojohtaja Kalle Kitola kertovat. TS/Jane Iltanen
Nousiaisissa sijaitsevan Veljekset Kitola Oy:n vihannestukun kautta kulkee valtaosa Turun seudun marketeissa myytävistä perunoista. – Sesonkiaikoina vihannesten määrä tuplaantuu, jouluna menee paljon juureksia kuten porkkanaa, lanttua ja punajuurta, toimitusjohtaja Ville Kitola (vas.) ja tuotantojohtaja Kalle Kitola kertovat. TS/Jane Iltanen

Porkkana-, lanttu- ja punajuurilaareille kerääntyy pian tungosta marketeissa. Juurestiskeillä joulusesonki alkaa näkyä jo marraskuun lopulla, perunan huippumyyntikausi alkaa vasta pari viikkoa tämän jälkeen.

– Vihannessesonkeja on vuodessa kaksi: joulu ja juhannus. Jouluna painottuu juurespuoli ja juhannuksena uuden kauden tuotteet kuten varhaisperuna, nippusipuli ja varhaiskaali, kertoo toimitusjohtaja Ville Kitola Veljekset Kitola Oy:stä.

Nousiaisissa vanhassa Telesten elektroniikkatehtaassa toimivan mynämäkeläisen Kitolan vihannestukun kautta kulkee valtaosa Turun seudun marketeissa myytävistä kotimaisista perunoista.

– Pakkaamme perunaa muutamia miljoonia kiloja vuodessa, Ville Kitola kuvailee alueen asukkaiden vuosittain syömiä pottumääriä.

Varsinaissuomalaisten ehdoton suosikki on perinteinen, pesemätön ja irtotavarana myytävä multaperuna – Van Gogh.

– Mieltymykset menevät alueittain. Pääkaupunkiseudulla kelpaa taas parhaiten pesty peruna, tietää tuotantojohtaja Kalle Kitola.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Perunan jälkeen suomalaiset kuluttavat vihanneksista eniten tomaattia, kurkkua ja porkkanaa.

Sesonkiaikoina vihannesten myynti tuplaantuu. Muutoin varsinaissuomalaiset kuluttavat näitä peruselintarvikkeita melko tasaiseen tahtiin.

– Loma-ajat, esimerkiksi talvilomakausi tai oikein kuuma kesä voivat laskea kulutusta, Kalle Kitola sanoo.

– Viljelijät lähettävät tavaraa joka yö varastoihimme ja joka päivä meiltä ajetaan 4–5 rekkakuormallista vihanneksia myytäväksi kauppoihin, Ville Kitola selvittää.

Kitolat pyrkivät haalimaan vihannesrinkiinsä mahdollisimman paljon varsinaissuomalaisia viljelijöitä. Käytännössä tuottajia on kuitenkin joka puolelta Suomea.

– Jos jollakin alueella esimerkiksi sateet tai kuivuus tuhoavat sadon, tällä takaamme, että kuluttajille on aina laatua tarjolla, Ville Kitola perustelee.

Varsinaissuomalaisten ehdoton ykkössuosikki on perinteinen, pesemätön ja irtotavarana myytävä multaperuna Van Gogh.

REBEKKA HÄRKÖNEN