Paikalliset

E18-tien räjäytykset keskeytyivät väliaikaisesti

Keskiviikkona ei Muurlan louhintatyömaalla tehty räjäytystöitä.
Keskiviikkona ei Muurlan louhintatyömaalla tehty räjäytystöitä.

E18-tien kallioleikkauksen louhintatyömaalla Salon Muurlassa ei tehty räjäytystöitä keskiviikkona. Edellisen illan paukku vyörytti Helsinkiin johtavan ajoradan toiselle kaistalle sellaisen määrän järeitä kivenlohkareita, että liikenne jouduttiin illansuussa siirtämään pariksi tunniksi vanhalle ykköstielle.

– Lustoinen kallio tiedettiin ongelmalliseksi, joten vyöry ei tullut yllätyksenä. Olimme varautuneet siihen, että näin saattaa käydä, sanoo yksikönjohtaja Jyrki Karinen Skanska Infra Oy:stä.

Hankalan kallioaineksen vuoksi työt aloitettiinkin maanantaina koeräjäytyksellä, joka onnistui hyvin. Tiistainakin oltiin liikkeellä alkuperäisiä suunnitelmia varovaisemmin. Silti louheet lähtivät vyörymään odotettua rajummin. Ne olivat myös odotettua suurempia.

Keskiviikkona työmaa-alueelle suunniteltiinkin turvallisuussyistä uusia sujuvia liikennejärjestelyjä. Tähän asti Helsingin suuntaan on räjäytyksiä lukuunottamatta töiden aikanakin ollut käytössä toinen kaista. Turun suuntaan liikenne on kulkenut normaalisti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskiviikkona alkoi näyttää todennäköiseltä, että koko Helsinkiin johtava ajorata suljetaan noin puolen kilometrin matkalta ja moottoritie on sen pätkän ajan Turun suunnan osalta tavallinen kaksisuuntainen väylä. Päätöksiä ei vielä keskiviikkona kuitenkaan tehty.

Aikataulu
pitää yhä

Räjäytystyöt jatkuvat, kun liikennejärjestelyt on saatu toimimaan. Työyhteenliittymä E18:n kunnossapidon projektipäällikkö Seppo Kaikkonen on pyytänyt Salon kaupungilta lupaa, että tulevaisuudessa alueella voidaan tehdä räjäytyksiä kaksi kertaa päivässä. Alunperin päivän paukut on ajoitettu alkuiltaan, jolloin liikenne on hiljaisimmillaan.

Karinen ja Kaikkonen uskovat vielä, että viivytyksestä huolimatta tieurakan aikataulu pitää. Eli kolme viikkoa louhitaan, seuraava viikko siivotaan jälkiä ja elokuussa vallitsee normaali päiväjärjestys.

Tietyö ajoitettiin nimenomaan heinäkuuhun, jolloin liikenne lomista huolimatta on vähäisimmillään.

Poliisi valvoo
nopeuksia

Työmaan tuntumaan on luvassa myös nopeusvalvontaa. Seppo Kaikkonen on jo kahden päivän kokemusten jälkeen joutunut pyytämään poliisilta virka-apua.

Hän on huomannut, että autoilijat eivät piittaa nopeusrajoituksista vaan paahtavat alueen tuntumassa jopa tolkuttomia ylinopeuksia. Mies on todella huolissaan työntekijöidensä turvallisuudesta.

– Emme me nopeusrajoituksia ihmisten kiusaksi aseta tielle. Niistä jokainen on tarkkaan harkittu ja turvallisuuden kannalta välttämätön.

E18-tiellä Muurlassa paiskii nyt töitä 10–12 miehen joukko. Alkuperäisen arvion mukaan paikalta on tarkoitus louhia 10 000 irtokuutiota kiviainesta.

– Toivottavasti tätä määrää ei ainakaan kovin paljon jouduta ylittämään.

Korjausurakan hinta ei vielä tässä vaiheessa ole selvillä.

Lustoissa on
perussyy

Toukokuun lopulla Muurlassa Hepomäen tunnelin liepeillä sattui kalliosortuma, jonka seurauksena nyt ollaan liikkeellä. Urakan tavoitteena on varmistaa, ettei kiviaines mahdollisen sortuman sattuessa pääse enää vyörymään ajoradalle.

– Etenemme vähä vähältä tiestä poispäin. Tässä vaiheessa on vielä mahdoton sanoa, kuinka kauas tiestä etenemme. Se varmistuu työn kuluessa, Jyrki Karinen sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muurlan kalliossa on paljon lustoja, jotka tientekijöiden epäonneksi kallistuvat tien suuntaan. Kallion sisällä piileviin rakoihin pääsee vettä, joka jäätyessään pystyy siirtämään tuhansia tonneja.

– Yritämme tehdä louhintatyöt varovasti, jotta emme ainakaan enempää rikkoisi haurasta kalliota. Lisäksi kiviainesta revitään koneellisesti ja kalliota vahvistetaan tarvittaessa pulttaamalla, Seppo Kaikkonen toteaa.

Luitko jo nämä?