Paikalliset

Paineilma sulattaa Aurajoen jäätä nyt Myllysillan molemmin puolin

Paineilmaputkea asennettiin Myllysillan pohjoispuolelle perjantaina. Toisella puolella virtaus oli kasvattanut railoa kaksinkertaiseksi vuorokaudessa.
Paineilmaputkea asennettiin Myllysillan pohjoispuolelle perjantaina. Toisella puolella virtaus oli kasvattanut railoa kaksinkertaiseksi vuorokaudessa.

Jäätä on ryhdytty sulattamaan Turun Myllysillan molemmilta puolilta. Sillan eteläisen puolen sulattaminen saatiin alkuun jo torstaina, ja toiselle puolelle paineilmaputki asennettiin perjantaina.

– Paineilmakompressori kehittää viiden kilon ilmanpaineen, joka muodostaa virtauksen jään alle. Näin jää sulaa pikkuhiljaa virtauksen voimasta, kertoo työmaapäällikkö Hannu Mäkelä Terramare Oy:stä, joka toimii hankkeen urakoitsijana.

Paineilmasta on ollut jo silminnähtävää hyötyä. Eteläisellä puolella virtaus kasvatti railoa kaksinkertaiseksi vuorokauden aikana.

Jäiden lähtöön viikkoja

Mäkelän mukaan jäiden lähtö on odotettavissa kuitenkin vasta viikkojen päästä, sillä yöpakkasia on sääennusteen mukaan luvassa vielä ainakin viikoksi.

Kaikkiaan 63 millimetrin paksuinen, tavallinen vesijohto on laskettu joen pohjaan painojen avulla. Myllysillan kohdalla joki on noin kolme metriä syvä. Vesi kulkee putkilinjoissa nyt itäpuolen suuntaan.

Heikennetylle jäälle ei asiaa

Jää on Myllysillan tuntumassa tällä hetkellä 60–90 senttimetrin paksuista. Joki on kyseisestä kohdasta noin 70 metriä leveä, ja putki kulkee noin 60 metrin matkalta. Putkea varten jäähän sahattiin vajaan metrin levyinen railo sillan molemmin puolin.

– Polttoainetta kuluu noin 400 litraa vuorokaudessa. Tankki pitää täyttää kahdeksan tunnin välein eli kolmisen kertaa päivässä, Mäkelä toteaa.


Lisää aiheesta lauantain Turun Sanomissa.