Turun seudun markkinointi
potkaistaisiin käyntiin miljoonalla
Jenni Kimpimäki
Turun seudulla viritelty yhteismarkkinointi saataisiin liikkeelle miljoonan euron satsauksella ensi vuonna, arvioi Turun ja Varsinais-Suomen kansallista ja kansainvälistä yhteismarkkinointia selvitellyt Rientola Place Marketing Oy.
Sen näkemyksen mukaan kustannukset jaettaisiin puoliksi julkisen ja yksityisen sektorin kesken. Jos mukana olisi 50 yritystä, lankeaisi jokaiselle keskimäärin 10 000 euron kustannus ensimmäisenä vuonna. Julkisella sektorilla mukana olisivat esimerkiksi Varsinais-Suomen liitto, kunnat ja konserniyhtiöt.
Alustavat laskelmat pohjautuvat toimitusjohtaja Kari Veijosen mukaan muualla maassa toteutettuihin tai käynnissä oleviin markkinointihankkeisiin, joita on esimerkiksi Pohjois-Karjalassa ja Seinäjoella.
Suunnitelma valmistuisi ensi vuonna
Tähän saakka alustavaa selvittelyä Varsinais-Suomen liiton kehittämisrahalla tehneen Placen mukaan yhteismarkkinointi lähtisi etenemään tiukalla aikataululla heti vuoden alussa. Vajaan vuoden päästä esiteltäisiin konkreettinen markkinointisuunnitelma.
- Prosessi on iso ja se vaatii työtä ja resursseja sekä edellyttää sellaisten mittarien luomista, joilla tavoitteiden toteutumista seurataan, Veijonen sanoo.
Vastikään valmistuneen, julkisen sektorin johtajille, yritysten johdolle ja markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille tehdyn päättäjäkyselyn mukaan yhteismarkkinoinnin aloittaminen koetaan tarpeelliseksi.
Kysely lähetettiin maakunnan 300 päättäjälle, joista 198 vastasi.
Kyselyyn vastanneista valtaosa uskoo, että Turku voisi olla maan ykkösalue pääkaupunkiseudun metropolin ohella. Samoin lähes kaikki arvioivat, että Turku voisi olla jollakin osa-alueella koko maan ykkönen. Tällaisiksi aloiksi listattiin muun muassa elinkeinostrategiastakin tutut bio-, ict-, matkailualat ja meriklusteri.
"Helsinki on lyötävä ensin"
Keskiviikkona maakunnan päättäjiä yhteen koonneessa seminaarissa puitiin Placen suunnittelemaa toimintamallia. Paikalla olleiden - kaupunkien ja yritysten sekä korkeakoulujen edustajien - suhtautuminen oli ainakin seminaarin päätteeksi myönteinen.
Toimintamallin esittely sai kiitosta, mutta parannusehdotuksiakin jo tuli.
- Ei ole mahdollista miettiä, voisimmeko olla ykkösalue Helsingin jälkeen, vaan Helsinki on lyötävä ensin. Turkua on nostettava esiin Suomessa ennen kuin mennään muualle, STX Europen Turun telakan johtaja Teppo Raitis sanoi.
- Turkulaisuudesta on tullut vitsi, joka ei enää edes naurata. Näkemyksiä pitää kysyä myös ulkopuolisilta, eikä sortua omakehuun, Raitis muistutti.