Turun sataman autovarastot
täyttyvät lähipäivien aikana
Jukka Vehmanen
Turun satama ei pysty pian ottamaan enää lisää uusia autoja varastoon.
- Tilat ovat täynnä tämän viikon jälkeen. Paikkoja on vielä noin tuhannelle autolle, mutta tilat loppuvat 2-3 laivalastillisen jälkeen, kertoo Turun sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen.
Turun satama on antanut hätäapua Suomen autosatamille, jotka ovat hukkuneet uusien henkilöautojen tulvaan. Autojen jumiutuminen satamiin johtuu siitä, että vienti Venäjälle on tyssännyt kuin seinään.
- Kun Venäjän autoista noin 80 prosenttia on rahoitettu pankkilainalla ja korkotaso on noussut jonnekin 25 prosenttiin, niin siinä tulee autolle hintaa, Koskinen sanoo.
Kun Turusta lähtee normaalisti noin 20-40 autorekallista päivässä Venäjälle, nyt niitä lähtee vain muutama.
Syntyneen suman keskellä Turun satama tarjoaa tilaa ensisijaisesti vakituisille asiakkailleen. Sen jälkeen se on ottanut vastaan autoja, jotka eivät mahdu enää Hangon ja Kotkan satamiin.
Koskisen mukaan Pansion junalauttasataman alueellekaan ei voida enää pian varastoida lisää autoja, koska satama otetaan ro-ro-käyttöön kolmen viikon kuluttua.
- Silloin silloin siellä pitää olla tilaa lasteille, Koskinen kertoo.
Koskisen mukaan autojen varastointikysymys alkaa olla hyvin mielenkiintoinen. Euroopan hubit eli keskussatamat alkavat olla täynnä, kun Kiinasta ja Japanista tulevat laivat pukkaavat niihin 6 000-7 000 autoa kerralla. Toisaalta autoala sopeutuu parhaillaan kovalla kädellä kysynnän vähentymiseen mm. Saksassa, jossa tehtaita jo suljetaan.
Koskinen arvioi, että Turun sataman kautta kulkee tänä vuonna ennätysmäärä autoja, noin 100 000, vaikka jarrutus lokakuussa olikin hurja. Kasvua viime vuoteen verrattuna tulee noin 22 prosenttia.
Hankoon uusi varasto ensi vuonna
Painetta Suomessa helpottaa jatkossa se, että Hangon satamaan aletaan rakentaa yhtä uutta 14 hehtaarin kokoista varastoaluetta. Suomen Vapaasataman toimitusjohtajan Jukka Rykyn mukaan ensi vuoden aikana tehtävä varasto lisää kapasiteettia noin kymmenen prosenttia.
- Nyt syntynyt tilanne ei ole tämän suunnitelman takana, vaan se on ollut vireillä pitkään. Uudesta kentästä ei tule tilapäinen varastoalue, vaan uskomme varastoitavien autojen määrän olevan jatkossakin niin suuri, että tarvitsemme lisää kenttätilaa, Ryky sanoo.
Hangon kautta saapuu lähes puoli miljoonaa autoa vuodessa.
Kauttakulku kasvoi kahdeksan prosenttia
Tullihallituksen mukaan itään transitona viedyn tavaran kokonaismäärä kasvoi heinä-syyskuussa kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Ilman lisääntyneitä henkilöautokuljetuksia kasvuvauhti olisi jäänyt kahteen prosenttiin. Henkilö- ja pakettiautojen kuljetusten vähentyminen alkoi näkyä jo heinä-syyskuussa, jolloin niitä vietiin hieman vähemmän kuin maalis-kesäkuun aikana.
Transitotavaraa kulki heinä-syyskuussa Venäjälle vähän yli miljardi kiloa, josta noin kolmannes oli henkilö- ja pakettiautoja. Eniten kasvua oli tekstiileissä, vaatteissa ja jalkineissa.
Autokuljetusten reitissä tapahtuneiden muutosten vuoksi enää alle puolet kaikista kauttakuljetuksista kulki Vaalimaan kautta. Imatran osuus nousi yli neljännekseen Nuijamaan ohitse.