Vihreä peppujälki säästää luontoa
- Vitidesign tekee sporttista Viti Green Footprint Productions eko-alusvaatemallistoa. Yrityksille, yhdistyksille ja organisaatioille tuotamme avaimet käteen -periaatteella erilaisia tekstiilisuunnittelupaketteja. Näistä esimerkiksi voisi mainita Agricola 2007-juhlavuosituotteet ja Reilun kaupan CHIMA-malliston, Mari Virtanen , 29, esittelee toimintaansa.
Virtanen suunnittelee, kaavoittaa ja valmistaa vaatteita ja tekstiilituotteita Turussa. Yritys käynnistyi opintojen ohessa kaksi vuotta sitten ja toimii nyt Aninkaistenmäessä Nahkurinkadulla. Kuluttajat Virtanen tavoittaa verkkokaupan ja jälleenmyyjien kautta.
Vahva imago
Virtasen ajatuksena on kehittää tuotevalikoima, joka noudattaa joka tasolla kestävän kehityksen periaatteita raaka-aineiden kasvatuksesta materiaalien jalostukseen ja lopputuotteen valmistukseen.
Vitidesignin käyttämä puuvilla ja pellava kasvatetaan luomutiloilla Yhdysvalloissa, kehrätään langaksi Sveitsissä ja neulotaan trikooksi, valkaistaan ja viimeistellään Suomessa. Sveitsiläinen luomusertifiointi EKO-label CU5014 kattaa kaikki trikoon tuotantovaiheet.
Materiaalin ympäristön kuormitusta kompensoi lopputuotteen valmistaminen kaavoituksesta ja leikkaamisesta ompeluun ja painamiseen Suomessa, markkinoiden lähellä.
Laadukkaalla vaateteollisuudella on Suomessa pitkät perinteet. Vitidesign on aloittanut mallistonsa alusvaatteista, joka on maailmalla tehokkaasti kilpailtu segmentti: tarjolla on niin halpatuontia kuin korkeaprofiilisia statusbrändejä. Vitidesign tähtää jälkimmäiseen kategoriaan. Valikoima kasvaa vähitellen.
- Alusvaatteissa naisille on hipsterit ja miehille bokserit. Ne myydään hauskassa pakkauksessa, joten ne ovat tosi suosittua lahjatavaraa. Naisille on myös T-paita ja toppi, joita voi käyttää vaikkapa jakun alla. Ne raikastavat asukokonaisuutta myös bisnesympäristössä.
- Miehillekin on T-paita. Syksyn aikana on tulossa vapaa-ajan farkkutyyppiset housut molemmille, ja joulumarkkinoille saadaan vielä jotakin punaista.
Pitkä elinkaari
Virtanen tavoittelee kestävyyttä myös muusta kuin ekologisesta näkökulmasta.
- Vaatteet suunnitellaan siten, että ne kestävät aikaa sekä ulkonäkönsä että laatunsa puolesta. Vaatteet tehdään sopivan trendikkäiksi ja monikäyttöisiksi niin, että niitä voi silmäänpistämättä käyttää monta vuotta. Asiakaspalautteen perusteella Virtanen on oikealla tiellä.
- Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, sekä yksityiset että yhteisöt. Monet kannustavat jatkamaan, ja pitävät erityisesti siitä, että teen kivannäköisiä tuotteita saastuttamatta. Ei ekovaatteen tarvitse olla ekon näköinen, se on Vitidesignin vahvuus.
Ekologisuuden merkitys kuluttajille tulee Virtasen mukaan lisääntymään tulevaisuudessa. Vitidesignillekin on siten tilaa, joskin yleinen taloustilanne ratkaisee lopulta, mihin kuluttajien rahat menevät.
- Ihmisten valveutuneisuus lisääntyy. Toisaalta pitkän tuotantoketjun luonnonmukaisuuden valvominen vie aikaa ja rahaa, mikä osaltaan nostaa ekologisen vaatteen hintaa. Suomessa ei voida tuottaa halpavaatetta bulkkitavarana, mutta jonkinlaista sarjatyötä kyllä pystytään tekemään, Virtanen hahmottelee toimialansa huomista.
Lisätiedot: www.vitidesign.com