Talous

Rokkikansa ei syö, mutta juo sitäkin enemmän

TS/Elina Relander<br />Turkulaiset Maija Kyllönen (vas.) ja Eeva Launiainen nauttivat aurinkoisesta keskiviikosta Donnan kannella. DBTL:ään he olivat suuntaamassa vasta loppuviikosta, nyt molemmille riitti kuppi kahvia.
TS/Elina Relander
Turkulaiset Maija Kyllönen (vas.) ja Eeva Launiainen nauttivat aurinkoisesta keskiviikosta Donnan kannella. DBTL:ään he olivat suuntaamassa vasta loppuviikosta, nyt molemmille riitti kuppi kahvia.

HANNE YLI-PARKAS

Tiistaina Turussa käynnistynyt Down by the Laituri keikauttaa Aurajoen ravintolalaivojen asiakaskunnan nälkäisistä janoisiksi. Pahimmillaan ruokaravintoloiden myynti kääntyy kuopalle, kun festivaalivieraat keskittyvät oluttelttoihin ja muut ruokailijat välttävät tungosta.

Muun muassa teatterilaiva Katariinan ravintolapäällikkö Toni Potinkara toteaa, että iltakahdeksan ja -yhdeksän aikoihin ruokailupuoli hiljenee ja juomien myynti vauhdittuu.

- Rokkikansahan juo enemmän kuin syö. En usko, että DBTL näkyy myynnissä erityisenä piikkinä, sillä enemmän siihen vaikuttavat lämpimät kelit. Mutta sen verran festivaali näkyy, että alkoholijuomia menee selvästi enemmän, Potinkara laskeskelee.

Kaupunkifestivaalien aidattu alue on aivan kuuden ensimmäisen jokilaivan vieressä, mutta laivoille pääsee silti ilman pääsylippua tai festivaalipassia. Potinkara arvioi, että päivittäin olutta myydään 200 litrasta jopa 500 litraan.

Sen sijaan laivaravintola Cindyllä Down by the Laituria ei toivoteta erityisen tervetulleeksi. Ravintoloisija Ilkka Joukanen harmittelee, että enemmän ruokapuoleen keskittyvällä Cindyllä festivaalit näkyvät jopa kuoppana myynnissä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Kun alue aidataan ja sinne tulee grillikojua sekä lakunmyyjää, ruokavieraat jäävät suosiolla pois. Meiltä kaupunki ei ole koskaan kysynyt, haittaako festivaali liiketoimintaa. Oli kyse sitten Saaristolaismarkkinoista tai DBTL:stä, kaikenlaisia kojuja vain ilmestyy. Mutta DBTL suorastaan häiritsee toimintaa, Joukanen kritisoi.

Kesän myynti keskivertoa

Festivaalivieraille näkyvimmin Down by the Laituri vaikuttaa ravintolalaiva Donnalla, joka on yksi festivaalien esiintymispaikoista. Ravintoloisija Kimmo Linnavuoren mukaan esimerkiksi samoin jokirannassa järjestettävät keskiaikamarkkinat eivät näy yhtä hyvin myynnissä, sillä markkinat ovat päiväsaikaan painottuva tapahtuma lapsille ja perheille.

Kaikilla kolmella laivalla koko kesän myynti on kieppunut keskivertotuloksissa. Kallistunut oluen hinta ei ole vielä iskenyt, ja vähämyyntisen ja runsassateisen alkukesän jälkeen tilanne on parantunut. Heinäkuun lopun helteissä juomien menekki on ollut jopa hyvää.

Linnavuori arvelee, että koko kesän olutlitramäärät pyörivät muutamassa kymmenessä tuhannessa.

- Olut vie selkeästi suurimman osan myynnistä. Siiderin osuus on hienoisessa laskussa, lonkero puolestaan ehkä vähän nousussa, samoin viinit. Mutta olut on aina ollut terassimyynnin valtias.

Myös Ilkka Joukanen kiittelee kesää keskiverroksi, vaikka hänen mukaansa heinäkuusta olikin vaarassa tulla katastrofi.

- Viime viikolla tuli sitten tämä ilahduttava käänne ja kysyntä saatiin pelastettua, Joukanen huokaa.

Linnavuori muistuttaa, että oluen hinnankorotus vaikutti tasapuolisesti koko valtakunnassa.

- Kaikki muutkin paikat joutuivat nostamaan hintojaan, kun verot nousivat ja samalla panimot nostivat hintojaan. Eli kyllähän se meilläkin näkyy. Mutta myyntiin hinnankorotus ei ole vielä ihmeemmin vaikuttanut, Linnavuori toteaa.