Talous

Helteet pelastavat panimojen kesän

TS/Timo Jakonen<br />Uutta olympiastadionia kutsutaan Linnunpesäksi.
TS/Timo Jakonen
Uutta olympiastadionia kutsutaan Linnunpesäksi.

Jaana Räsänen-Nauska

- Ravintolamyynti piristyi heti, kun lämpimät alkoivat, sanoo Suomen suurimman oluen ja siiderin valmistajan, Sinebrychoffin, toimitusjohtaja Pekka Tiainen ja jatkaa, että heillä kesän myynti ollut melko vakaata: toukokuun myynti oli hyvä, kesäkuussa jäätiin viime vuodesta 10-15 prosenttia ja heinäkuu muodostuu viime vuotta paremmaksi, joskin vuoden takainen myynti oli heikkoa.

Tiaisen mukaan sää voi kesällä laskea kokonaismyyntiä jopa 15 prosenttia. Eniten huonot kelit laskevat kaupoissa alkoholittomien juomien kysyntää, ja ravintoloissa puolestaan siideri on säälle herkin tuote.

Myös Hartwallilla on seurattu säätiloja ja myyntikäyriä.

- Kesä on ollut mielenkiintoinen, ja meillä markkinakehitys on ollut positiivinen, sanoo Hartwallin toimitusjohtaja Yrjö Närhinen.

Hartwallin juomien menekki on alkukesän säistä huolimatta kokonaisuudessaan plussan puolella. Viime vuoden heinäkuu meni myös Hartwallilla heikosti. Siihen nähden kauppa on käynyt nyt kohtuullisesti ja loppukuun lämpö on vauhdittanut selvästi juomien kysyntää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Närhisen mukaan erityisesti erilaisten vesien myynti on kehittynyt mukavasti ja olutta on mennyt ennakkoon arvioidusti. Myynnin veturina ovat lonkerot, joissa Hartwallin markkinaosuus on 60 prosenttia. Närhisen mukaan Alkoissa ja ravintoloissa myytävä vahva lonkero on panimon ikoni.

Isot pakkauskoot suosittuja

Tiaisen mukaan kaupoissa on tänä kesänä myyty olutta 24 tölkin salkuissa kasvavaan tahtiin. Myös virvoitusjuomia napataan kärryyn monen juoman pakkauksissa, mutta sen lisäksi ostetaan yksittäinen kylmä juoma kotimatkan varalle.

Isojen panimoiden olutta myydään kesällä suurpakkauksissa myös tarjoushinnoilla. Pienpanimoita edustavan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan strategiaan ei myyntijohtaja Marko Karjalaisen mukaan kuulu polkea hintoja parhaaseen sesonkiin, joten kukot eivät kilpaile olutsalkkutarjousten sarjassa.

- Panimoalalla on kesä mennyt yleisesti ottaen huonosti. Meillä on kuitenkin mennyt hurjan hyvin. Tuotteemme ei ole sää- eikä hintaherkkä. Hetkittäin on ollut jopa päivän parin toimitusvaikeuksia, toteaa Karjalainen.

- Tehdas on löytänyt asiakaskunnan, joka nauttii erikoisoluestaan oli sade tai paiste.

Virvoitusjuomien myynnissä Laitilassa on myös onnistuttu hyvin, koska limujen myyntipaikkojen määrä on kasvanut huomattavasti viime vuodesta.

Sinebrychoffilla on huomattu siidereiden ja lonkeroiden myyntitilastoissa selkeä trendimuutos, joka koskee juomien makua. Kuivat ja raikkaat maut ovat nousussa ja makeat laskussa, esimerkiksi englantilaistyyppinen kuiva omenasiideri on kasvattanut osuuttaan selvästi ja lonkeroiden maussa jyrää greippi.