Talous

Myös Aker Yards investoisi Puolan konkurssitelakoihin

MATTI HOVISEPPÄ

Myös Aker Yards on valmis ostamaan oman osuutensa konkurssikurimuksessa kamppailevista puolalaistelakoista. Puolan parlamentin, sejmin, valtionkassakomissio paljasti äskettäin kymmenkunnan laivanrakennusyrityksen ja investointirahaston ilmoittautuneen kilpailemaan Gdanskin, Szczecinin ja Gdanskin telakoiden isännyydestä.

EU:n komissio antoi runsas viikko sitten Puolan liberaalihallitukselle jatkoaikaa syyskuun puoliväliin asti tehdä parannuksia telakoiden yksityistämis- ja uudistamisohjelmaan.

Aker Yardsin lisäksi Itämeren rannikon telakoita havittelee muun muassa. maailman suurin investointirahasto, arabialainen Abu Dhabi Investment Authority (ADIA), Ranskan suurin konttiyhtiö CMA Ships yhdessä monialayritys Samsungin kanssa, intialaiset Larsen & Toubro ja ABG Shipyard Ltd sekä Emirates Trading Agence Yhdistyneistä arabitasavalloista.

Gdynia ja Gdansk saman katon alle?

Norjalainen laivanrakennusyhtiö Ulstein Werft oli jo aiemmin tehnyt tarjouksen yhdessä puolalaisen teräsyhtiön kanssa 5 000 työntekijän Szczecinin telakan yksityistämisestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Erään luotettavan lähteen mukaan Puolan hallitus kaavailee Gdynian ja Gdanskin telakoiden yhdistämistä. Puolan on lähetettävä telakoiden terästetty yksityistämis- ja uudenaikaistamisohjelma EU:n komissiolle 12. syyskuuta mennessä.

Jos Bryssel pyyhkii sen punakynällä yli, telakoiden on pulitettava takaisin vuodesta 2004 lähtien saamansa yli viiden miljardin zlotyn eli lähes 1,6 miljardin euron valtiontuet.

Palautusvaatimus ajaisi runsaan puolen miljardin euron velkataakan alla kamppailevat telakat konkurssiin.

Se tietäisi välittömästi noin 15 000 laivanrakentajan joutumista työttömyyskortistoon.

Tukisummaa epäillään kaksinkertaiseksi

Puolan suurimman sanomalehden Gazeta Wyborczan tietojen mukaan yhteiskunnan tukipotin loppusumma on todellisuudessa 12 miljardia zloya eli lähes kaksinkertainen.

EU:n komissio on odottanut kärsivällisesti jo pitkään Puolan lupauksia telakkateollisuutensa sopeuttamisesta unionin kriteerien tasolle.

Niistä tärkeimpiin kuuluvat telakkayksiköiden tuntuvat tuotantosupistukset ja laivanrakennustoiminnan saattaminen kilpailukykyiseksi ilman jatkuvia mittavia valtionavustuksia.

Ukrainalainen metallialan yritys Donbas osti vajaa vuosi sitten enemmistöosuuden Gdanskin telakasta, jolla ahertaa 3 000 työntekijää. Komissio on perännyt myös Gdanskin yksiköltä takaisin 200 miljoonan euron valtionapuja, ellei ukrainalaisyritys suostu ajamaan tuntuvasti alas telakkatuotantoa ja suorittamaan rajua saneerausohjelmaa.

Työpaikoistaan huolestuneet laivanrakentajat ovat järjestäneet viime aikoina useita työnseisauksia jämeröittääkseen telakoiden pelastussuunnitelmaa.