Uutiset

Valtatie 8:n rekkaonnettomuudesta selvitään vähäisillä ympäristövahingoilla

TS/Jaakko Louhivuori<br />Ajonopeus on laskettu Pyhärannan Ihoden onnettomuuspaikalla 100:sta 50:een kilometriin tunnissa, ja viranomaiset toivovat autoilijoilta malttia maanraivaustöiden aikana.
TS/Jaakko Louhivuori
Ajonopeus on laskettu Pyhärannan Ihoden onnettomuuspaikalla 100:sta 50:een kilometriin tunnissa, ja viranomaiset toivovat autoilijoilta malttia maanraivaustöiden aikana.

JAAKKO LOUHIVUORI

Tiistaina kaatuneesta säiliörekasta valunut polttoaine ei aiheuta merkittäviä ympäristövahinkoja valtatie 8:lla Pyhärannassa. Maaperään ehti valua arvioiden mukaan 5 000-8 000 litraa bensiiniä ja dieselöljyä.

- Aluksi tilanne näytti erittäin vakavalta. Keskiviikkoaamuna olemme kuitenkin arvioineet, ettei öljyä päässyt vesistöön tai pohjaveteen, selvittää rakennuttamispäällikkö Eero Laru Lounais-Suomen ympäristökeskuksesta.

Polttoaine levisi kaatuneesta säiliöautosta noin 200 neliömetrin peltoalueelle. Kustannukset maaperän puhdistamisesta nousevat kymmeniin tuhansiin euroihin.

- Ensiksi pilaantuneesta maaperästä otetaan näyte, joka viedään tutkittavaksi erikoislaboratorioon Keravalle, kertoo pilaantuneiden maaperien kenttäasiantuntija Samuli Teittinen FCG Planeko Oy:stä.

Loput saastuneesta savimaasta kuljetetaan käsiteltäväksi todennäköisesti Poriin tai Forssaan. Tavoitteena on, että pilaantunut maaperä kaivetaan noin puolen metrin syvyydeltä ja korvataan uudella vielä kuluvan viikon aikana.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuski väisti kääntyvää henkilöautoa

- Ympäristövahinkojen sarjassa Pyhärannan onnettomuus ei lukeudu ongelmallisimpiin. Vastaava tapaus sattui viimeksi Halikossa vuonna 2005, kun säiliörekasta valui noin 15 000 litraa raskasta polttoöljyä maahan, muistaa Laru.

Onnettomuuden raivaus kesti pitkälle keskiviikkoaamuun, ja liikenne valtatie 8:lla Ihoden huoltamon kohdalla saatiin palautettua hieman aamuyhdeksän jälkeen.

- Maahan valunut bensiini olisi voinut höyrystyä aamuauringoissa, mutta tilanteesta selvittiin runsaalla vaahdotuksella, kertoo päivystävä aluepalopäällikkö Timo Lahtinen Uudenkaupungin paloasemalta.

Vakka-Suomen poliisin alustavan esitutkinnan mukaan kuski havaitsi liian myöhään vasemmalle huoltamolle kääntyvän henkilöauton, ja joutui nopeasti jarruttamaan ja tekemään väistöliikkeen tienpientareelle oikealle puolelle. Väistössä perävaunu luisui pientareelta ja veti koko säiliöautoyhdistelmän mukanaan ojaan. Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Kuski selvisi tilanteesta pienin vammoin, eikä muita henkilövahinkoja syntynyt.

TS/Jaakko Louhivuori<br />Ympäristövahinkoja olivat arvioimassa Eero Laru (vas.), Samuli Teittinen ja päivystävä palomestari Timo Lahtinen.
TS/Jaakko Louhivuori
Ympäristövahinkoja olivat arvioimassa Eero Laru (vas.), Samuli Teittinen ja päivystävä palomestari Timo Lahtinen.