Uutiset

Merivartiosto kiristää veneilijöiden valvontaa

TS/Saara Pelkonen<br />Juha ja Sanna-Maria Pihlajamäki olivat veneilyn mallioppilaita pelastusliivien käytössä.
TS/Saara Pelkonen
Juha ja Sanna-Maria Pihlajamäki olivat veneilyn mallioppilaita pelastusliivien käytössä.

MIKKO VÄHÄTALO

Merivartiosto aikoo puuttua aiempaa kovemmalla kädellä veneilijöiden puutteellisiin varusteisiin. Meripelastusjohtaja, luutnantti Tomi Maunun mukaan asiasta päätettiin Turun meripelastuskeskuksessa, kun huolimattomuudesta johtuvia pelastustehtäviä alkoi kertyä viranomaisille.

- Pelastusliivejä, ankkureita ja esimerkiksi riittävää polttoainemäärää tarkastetaan jatkossa tavallisen vesiliikennevalvonnan yhteydessä tarkemmin, Maunu kertoo.

Viranomaisia ja vapaaehtoisia meripelastajia ovat kesän aikana työllistäneet runsaasti veneisiin tulleet moottoriviat ja polttoaineiden loppumiset. Joissain tapauksissa vaaratilanteisiin joutuneet alukset eivät ole onnistuneet ankkuroitumaan, koska ankkuri on joko unohtunut täysin tai sen köysi on ollut aivan liian lyhyt pitääkseen veneen paikoillaan. Jatkossa heikoista turvavarusteista huomautetaan tai annetaan tarvittaessa rike- tai päiväsakkoja.

- Esimerkiksi ankkuriköyden on oltava vähintään kolme kertaa sen mittainen kuin veden syvyys on veneilyalueella. Erityisesti tasaisilla pohjilla ja kovassa tuulessa lyhyt ankkuriköysi ei riitä lainkaan jarruttamaan suuren veneen ajelehtimista, muistuttaa luutnantti Sippo Tommila Länsi-Suomen merivartiostosta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vieraiden turvallisuus unohtuu vesillä

Tommilan mukaan veneiden omistajat muistavat kiitettävän hyvin käyttää pelastusliivejä. Kesäisin veneissä matkustaa kuitenkin usein suurempia väkijoukkoja, ja kaikille ei liivejä aina riitä.

- On hyvin tyypillistä, että veneen omistajilla on itselleen pelastusliivit, mutta niitä ei enää riitä heidän kesävierailleen. Erityisesti tuttavaperheiden lapset tuntuvat jäävän usein ilman turvavälineitä, Tommila päivittelee.

Pelastusliivien puuttumisesta seuraa sanktioita. Tommilan mukaan jokaisessa veneessä onkin aina oltava vastuullinen kapteeni, jonka tehtävä on huolehtia turvavälineiden riittävyydestä ja jakamisesta kaikille.

Kaikissa veneissä, joiden koneteho ylittää 34 hevosvoimaa on oltava myös vaahtosammutin. Sammuttimen puuttuminen merkitsee rikesakkoja, mutta pelastusliivien unohtuminen johtaa aina rangaistusvaatimusmääräykseen, eli päiväsakkoihin.

Venebuumi saa maakravut laineille

Luutnantti Sippo Tommilan mukaan vuosia jatkunut venekaupan nousukausi näkyy myös merivartijoiden työssä. Vesillä liikkuu paljon uusia veneitä, joiden omistajilla on hyvin vähän kokemusta veneilystä.

- Veneen kuljettaja pärjää jo pitkälle, kun oppii kymmenen vesiliikennemerkin merkityksen ja osaa väistämissäännöt. Yllättävän moni veneenomistaja on kuitenkin vesilläliikkumisen säännöistä autuaan tietämätön ja toteaa niistä kysyttäessä, ettei veneliikkeessä sellaisista mitään puhuttu.

- Jokaisella on vastuu ottaa itse asioista selvää, sillä eihän autoliikkeessäkään ostajille liikennesääntöjä opeteta, Tommila puuskahtaa.

Merivartijat tarkkailevatkin vesiliikennevalvonnan yhteydessä turvavälineiden lisäksi myös veneilijöiden merimiestaitoja. Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota kuljettajan kykyyn hallita alustaan, ja tarpeen vaatiessa veneilijä puhallutetaan.

Kesän ajan rekisterivalistusta

Lokakuun alusta lähtien kaikki koneteholtaan yli 20,4-hevosvoimaiset veneet on rekisteröitävä. Sama määräys koskee myös pituudeltaan yli 5,5-metrisiä aluksia.

Meripelastusjohtaja Tomi Maunun mukaan merivartiosto puuttuu pienveneiden rekisteröintiin kunnolla vasta syksyllä.

- Pienveneilijöitä muistutetaan kesän ajan syksyllä koittavasta rekisteröintimääräyksestä. Toistaiseksi näyttää siltä, että hyvin monet vaaditun kokoluokan veneet ovatkin jo rekisterissä, Maunu toteaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Venerekisteri on merivartijoiden mukaan hyvin tärkeä työkalu esimerkiksi varkauksien ratkaisemisessa.

Veneilijä voi jättää rekisteri-ilmoituksen aluksestaan mille tahansa maistraatille tai maistraatin palveluyksikölle määräyksen täyttämiseksi. Uuden veneen omistajan on tehtävä rekisteri-ilmoitus ennen veneen käyttönottoa.

TS/Saara Pelkonen<br />Merivartija Juha Venhola tarkasti Timo Lauttamuksen ja Sirkku Lahdensuon venekunnan vaahtosammuttimen.
TS/Saara Pelkonen
Merivartija Juha Venhola tarkasti Timo Lauttamuksen ja Sirkku Lahdensuon venekunnan vaahtosammuttimen.
TS/Saara Pelkonen<br />Juha Venhola valmistautuu pysäyttämään veneen tarkastusta varten. Oikeita varusteita aletaan syynätä aiempaa tarkemmin.
TS/Saara Pelkonen
Juha Venhola valmistautuu pysäyttämään veneen tarkastusta varten. Oikeita varusteita aletaan syynätä aiempaa tarkemmin.