Lähes puolet nostimista jätetään tarkastamatta
MARIANNE TIKKA
Nostimien vuosittaiset ja kymmenen vuoden välein tehtävät tarkastukset ovat lailla säädettyjä. Silti ne jätetään usein hoitamatta. Nosturi- ja nostintarkastuksia tekevän Suomen Nosturitarkastuksen toimitusjohtaja Ari Nummi laskee, että lähes puolet henkilönostimista jätetään tarkastamatta. Kuormausnostureissa määrä on vielä suurempi.
- Olemme puhuneet jo sosiaali- ja terveysministeriön kanssa siitä, että valvontaan pitäisi panostaa enemmän, Nummi sanoo.
Valvontaa hoidetaan työsuojelupiirien kautta muun muassa pistotarkastuksin. Nummen mukaan monissa isoissa tehtaissa tarkastuspaperit katsotaan jo porteilla ennen sisäänpääsyä, joten niissä valvonta hoituu itsestään. Sen sijaan pienemmissä yrityksissä tarkastukset jäävät usein hoitamatta.
Nummen mukaan onnettomuuksia on tapahtunut vähän verrattuna nostimien määrään Suomessa. Onnettomuudet ovat riippuvaisia myös siitä, ovatko nostolaitteet tarkastettuja. Nummi myöntää, että kun onnettomuus tapahtuu, on se vakava ja vaatii useimmiten myös hengen. Esimerkkejä on tältäkin vuodelta, kun jyväskyläläinen noin 60-vuotias autonkuljettaja kuoli puutavaranosturin kaaduttua huhtikuussa.
- Se on vastuukysymys. Mikäli jotakin tapahtuu, on asia työnantajan vastuulla jos nosturia ei ole tarkastettu, hän muistuttaa.
Pahimmat puutteet löytyvät nosturien sähköpuolen turvalaitteistossa. Rakenteissa ei sen sijaan ole havaittu suuria puutteita.
- Vanhoista nostimista voi lisäksi puuttua suomenkieliset käyttöohjeet, Nummi kertoo.
Tarkastusten määrä tuplaantuu
Suomen Nosturitarkastus laajensi toimintaansa maaliskuussa Turkuun, kun se osti Liftihuollon. Sitä ennen yhtiö on toiminut Porissa lähes parikymmentä vuotta. Lisäksi tiloja ollaan katseltu Helsingistä ja Tampereelta, joihin Nummen mukaan on tarkoitus laajentaa seuraavaksi.
Nosturitarkastus sai kaupan myötä Liftihuollon vanhat asiakkaat.
Turussa tarkastettavista nostimista valtaosa on henkilönostimia, koska Liftihuolto keskittyi niihin. Nummi uskoo, että tilanne muuttuu vuoden tai parin sisällä, ja kuormausnostureiden määrä nousee. Porin toimipisteessä niiden osuus on jo kuusikymmentä prosenttia.
Ennen Turkuun laajentamista tarkastuksessa oli noin 500 nostinta vuodessa. Nummi uskoo, että määrä tuplaantuu Turkuun laajentamisen myötä.
Kuten monilla muillakin aloilla, Nummi kertoo ongelmaksi sopivan työvoiman löytämisen. Nykyään henkilönostimien, ja vuoden vaihteen jälkeen myös kuormausnostureiden tarkastajilta, vaaditaan sertifikaatti.