Talous

"Ranskan valtion sopimus ei vaikuta Suomen telakoihin"

LIISA ENKVIST

STX:n puhemies, norjalainen Henrik Halvorsen myöntää, että STX:llä ja Ranskan valtiolla on Ranskan telakoita koskeva aiesopimus. Sen sisältöä Halvorsen ei kuitenkaan halua eritellä.

- Se ei kuitenkaan ole vielä hyväksytty sopimus, vaan niin sanottu "memorandum of understanding". Se on toimitettu Aker Yardsin hallituksen nähtäväksi. Hallitus tarkastelee sitä parhaillaan ja päättää viime kädessä, hyväksytäänkö se vai ei, Halvorsen kertoo.

Halvorsen ei halua sanoa, pitävätkö sopimuksen sisällöstä julkisuudessa liikkuneet huhut tai Ranskan kauppaministerin Cristine Lagarden ranskalaislehdessä julkistetusta haastattelusta esiin tulleet asiat paikkansa. Myöskään STX Norwayn toimitusjohtaja Su-Jou Kim ei halua kommentoida asiaa.

"Suomen telakat huipputelakoita"

Lagarde kertoo Ouest France -lehden haastattelussa, että Ranskan valtio ja STX ovat neuvotelleet sopimuksesta, jonka avulla Ranskan valtio saa laajat määräämisoikeudet, muun muassa veto-oikeuden, Aker Yardsin Ranskan telakoilla. Haastattelu on herättänyt huolta Suomen telakoilla. Telakoiden pääluottamusmiehet vaativat hiljattain selvyyttä siihen, ollaanko yhtiön telakoiden toimintaa Suomessa ajamassa alas. Tähän lopputulokseen pääluottamusmiehet tulivat erilaisten julkisuudessa olleiden tietojen ja lausuntojen perusteella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Sopimuksella ei ole toteutuessaankaan mitään vaikutusta Suomen telakoihin, ne ovat huipputelakoita, eikä suomalaisilla ole mitään syytä huoleen, Halvorsen vakuuttaa.

Näin sanoo myös Aker Yardsin risteilijöistä ja matkustajalautoista vastaava toimitusjohtaja Juha Heikinheimo .

- STX on kertonut useissa yhteyksissä, että se haluaa investointien kautta lisätä Suomen telakoiden kannattavuutta, hän sanoo.

Alstomin osuus Ranskan valtiolle

Halvorsen sanoo, että STX haluaa päästä sopimukseen Ranskan valtion kanssa, jotta se ostaisi osuuden Aker Yardsista. Mutta miksi STX:lle niin tärkeätä se, että se saa myytyä kolmanneksen tuottavista telakoistaan?

- Siksi, koska Ranskan valtio niin kovasti haluaa ostaa, Halvorsen vastaa.

Hän ei halua kommentoida sitä, haluaako STX näin ostaa työrauhaa Ranskan telakoille, joissa uuteen omistajaan ei tiettävästi suhtauduta kovinkaan myönteisesti.

Halvosenin mukaan on myös luonnollista, että Ranskan valtio saisi määräysvaltaa Ranskan telakoilla, jos se omistaisi 34 prosenttia niistä.

Tähän mennessä Ranskan valtio on puhunut 9 prosentin omistusosuuden hankkimisesta, mutta myöhemmin sen omistukseen päätyisi hänen mukaansa myös se 25 prosenttia, jonka ranskalainen monialajätti Alstom edelleen omistaa.

Käytännössä pelkän osuuden myyminen pelkästään Ranskan telakasta on järjestelyin mahdollista, vaikka Aker Yards onkin listattu pörssiin.

STX:n päätösvalta kasvaa

Siivu jäi Alstomille Aker Yardsin hankkiessa ranskalaistelakoiden enemmistön haltuunsa tammikuussa 2006. Sopimuksen mukaan Aker Yards saisi lunastaa osuuden vuonna 2010. Kauppasumma pyörisi nollan ja 125 miljoonan euron välissä, riippuen siitä, kuinka hyvin yhtiöllä on mennyt.

Aiemmin tappiollinen Ranskan telakka on suomalaisjohdon aikana noussut voitolliseksi, kun taas Suomen telakoilla tehtiin viime vuonna tappiota.

Alstomin pääjohtaja on hiljattain kertonut julkisuudessa, että Alstom kunnioittaa aiemmin tehtyä sopimusta, ja luovuttaa osuuden Aker Yardsille. Halvorsenin mukaan asia on kuitenkin järjestelykysymys. STX on tehnyt tarjouksen kaikista Aker Yardsin osakkeista joten käytännössä se voi pian myös päättää kaikista asioista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy