Martinsillan kupeeseen on tulossa puuvenesatama
JARI HEINO
Aurajoen itärannalle, Suomen Joutsenen entiselle sijoituspaikalle, on tulossa puuveneiden satama. Satamalautakunta päätti tiistaina myöntää kokeiluluontoisesti syyskuun loppuun asti Forum Marinumille 40 metriä laituritilaa. Tänä kesänä paikalle on tulossa vasta muutama alus, mutta vuodesta 2011 lähtien siellä voisi komeilla isompikin puuvenelaivasto.
Forum Marinum lähetti huhtikuun alussa Turun satamalle anomuksen 120 metrin maksuttomasta laituritilasta. Neuvotteluissa pituus laski 40 metriin. Maksuttomuuden sijasta satama olisi perinyt laituritaksan mukaista maksua, joka on huviveneiltä 3,65 euroa laiturimetriä kohden viikossa. Satamalautakunnan kokouksessa hinta putosi kahteen euroon.
Forum Marinumin on itse määrä huolehtia laiturialueen operoinnista, turvallisuudesta ja teknisestä varustamisesta.
Marinumin projektipäällikön Pekka Paasion mukaan puuvenesatamasta tulee vielä tänä kesänä varsin vaatimaton. Päätöksen venyminen loppukevääseen tietää sitä, että ilman paikkaa on vain kaksi venettä: isompi ja pienempi skylla. Skylla on puinen lihavarunkoinen purjevene, jossa on korkeat laidat ja jonka keula ja ahteri ovat samantyyppisiä.
Lisäksi Forum Marinum säätiöllä on itsellään Postineiti-niminen puualus, yksi viittavene ja muuta kalustoa. Kyse on käyttöaluksista.
Kokeiluvaihe alkaa, jahka skyllien kevätkunnostus valmistuu.
- Masto on nyt lakattu. Pääsemme Aurajokeen ehkä kesäkuun alussa, arvioi maskulainen Ville Urponen , toisen skyllan omistaja.
Ei vielä kalliita laitureita
Tänä kesänä paikalle ei rakenneta mitään raskaita ja hintavia laiturirakennelmia. Käytössä voisi olla kevyitä, levikkeellä varustettuja portaita. Myös 40 metrin pituus riittää.
- Paaluihin mahtuisi kymmenen venettä ja peräkkäin viisi, Paasio laskee.
Isommalla voimalla hanke voisi lähteä liikkeelle vuosina 2009 ja 2010. Tuolloin puuvenesatamassa voisi komeilla jo 10 tai 15 venettä. Tosin aluetta tarvittaneen Tall Ships´ Races -tapahtuman käyttöön kesällä 2009.
- Vuonna 2011 paikalla voisi olla hieno laivasto. Olen käyttänyt esimerkkinä kuvaa Turun vuoden 1967 matkailuesitteen kannesta, projektipäällikkö kertoo.
Kasvun fyysinen raja kulkisi noin 25 paalupaikassa.