Uutiset

80-lätkän poistaminen
lisäsi heti onnettomuuksia

ANNE SAVOLAINEN

Suomen nuoret kuljettajat ajoivat vuodesta 1972 vuoden 1995 loppuun saakka mustavalkoinen lätkä takaikkunassaan. Se kertoi muille tiellä liikkujille, että ratin takana istui alle vuoden ajokortin omistanut henkilö, jolle sallittu maksiminopeus oli liikenteessä 80 kilometriä tunnissa.

Järjestelmä päätettiin poistaa, koska katsottiin että "80 km/h oli muutenkin alemmalla maantieverkolla yleinen nopeusrajoitus" ja "ettei lätkästä voitu todeta olleen merkittävää etua liikenneturvallisuuden kannalta".

Viisinkertainen riski

Liikenneturva teetti vuonna 1999 tutkimuksen siitä, miten 80-lätkän olemassaolo vaikutti liikenneturvallisuuteen ja liikennevahinkojen määrään. Tutkimuksessa tarkasteltiin 18-20-vuotiaiden vasta ajokortin saaneiden onnettomuuksien määriä kolme vuotta ennen ja kolme vuotta lätkän poistamisen jälkeen.

Tutkimuksen mukaan onnettomuudet lisääntyivät 100 kilometrin tuntinopeusalueilla 43 prosenttia, kun vastaava nousu 80 kilometrin tuntinopeusalueella oli vain prosentin.

Liikenneturvan tutkimuksessa todetaan, että uudet kuljettajat ovat syyllisinä osapuolina onnettomuuksissa viisinkertaisesti useammin kuin kuusi vuotta kokemusta ja ikää kartuttaneet kuljettajat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tutkimuksen mukaan elämäntapoihin liittyvät tekijät ovat keskeisiä nuorten vakavammissa onnettomuuksissa. Turvallisuutta tärkeämpiä tavoitteita erityisesti nuorille miehille näyttää olevan arvostuksen hankkiminen toveripiirissä, kilpaileminen, itsetehostus, jännittävät kokemukset ja ajoneuvon hallintakyvyn esittely.

Riskikuljettajat miehiä

- Henkilökohtainen mielipiteeni on se, etten usko tutkimusta. Ministeriön kanta on se, että 80-lätkän hyödyllisyys ei ollut niin kova kuin luullaan, liikenneneuvos Matti Roine liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa.

- On epäselvää, kyetäänkö nuoriin tällä tavoin edes vaikuttamaan. Samoin täysi-ikäisten kuljettajien erotteleminen toisistaan keinotekoisin tavoin ei ole tarkoituksen mukaista kuin erikoistapauksissa. Sellaisesta käyvät esimerkiksi promillerajat.

- Riskikuljettajat ovat miehiä, naiset ajavat järkevämmin ja vastuuntuntoisemmin. Tosin alkoholipuolella naisetkin alkavat kunnostautua, liikenneneuvos Matti Roine arvioi.