Alihankkijaketjun ylikuumeneminen
myöhästyttää toimituksia
LIISA ENKVIST
- On mukavaa olla laivanrakentaja, totesi Aker Yardsin toimitusjohtaja Karl Erik Kjelstad esitellessään Aker Yardsin nousevia lukuja Oslon konserttitalolle kokoontuneille 75:lle analyytikolle Aker Yardsin sijoittajatilaisuudessa keskiviikkona.
Mutta vaikka alalla menee erinomaisesti, on taivaanrannalla myös pilviä. Laivanrakennusalan valtaisa tilauskertymä on tuonut mukanaan ylikuumenemisen ongelman, joka näkyy jo laivojen myöhästelynä. Analyytikot tivasivat Aker Yardsin johdolta, miksi varsinkin kauppalaivoissa on yhä enemmän toimitusten myöhästymisiä.
Aker Yardsin risteilijä ja matkustajalaivoista vastaava toimitusjohtaja Yrjö Julin sanoikin, että laivanrakennuksen alihankintaverkosto onkin nyt pahasti ylikuumentunut.
- Toimitusaikataulujen pitäminen on meille aivan pyhä asia. Me joudummekin nyt tekemäään valtavia spagaatteja, jotta ne pitäisivät, Julin kuvaili tilannetta.
Keskiviikkona kerrottiin Tallinkille rakennettavan Star-lautan myöhästymisestä. Sen sijaan Turun telakalla rakenteilla oleva Liberty of the Seas-risteilijä on hyvin aikataulussa ja se luovutetaan huhtikuun 18. päivä.
Kotimaassa omistusta 4-5 prosenttia
Aker Yardsin omistuksesta on viimeisimmän omistajanvaihdoksen jälkeen Suomessa noin 4-5 prosenttia. Omistus on hajautunut pieneksi sirpaleiksi. Maittain omistus jakautuu siten, että suurin yksittäinen omistajamaa on Norja 22 prosentillaan, sen jälkeen Iso-Britannia. Osakkeenomistajia löytyy jonkin verran myös Yhdysvalloista. Yhteensä Aker Yardsilla on 2500 osakkeenomistajaa.
Ainakin toistaiseksi telakkayhtiön nimi pysyy entisellään.
- Meillä on sopimus, että saamme pitää Aker Yardsin nimen, vaikka Aker ei meitä enää omistakaan. Se on siis nimemme, jollei jostain syystä toisin päätetä, Kjelstad kertoi.