Hesburger kasvaa nyt Baltiassa
Virossa Hesburger-ravintoloita on tällä hetkellä 11 ja Latviassa 6. Uusia toimipisteitä rakennetaan Viroon ensi vuonna vähintään kolme, Latviassa taas kaikkiaan kahdeksan projektia on allekirjoitusvaiheessa. Yhtiön seuraava laajentumiskohde on Liettua.
Vaikka Hesburger on vaikuttanut Tallinnassa jo kymmenen vuotta, niin vasta viime vuosina toiminta on muuttunut selvästi voitolliseksi.
- Ollaan noustu vedenpinnan yläpuolelle, Hesburgerin perustaja Heikki Salmela kuvaa.
Myynnin viime vuosien kasvulukemat Baltiassa ovatkin olleet moninkertaisia Suomen lukuihin verrattuna Virossa myynti kasvoi viime vuonna lähes 30 prosenttia ja Latviassa peräti 50 prosenttia. Suomessa Hesburgerin myynti kasvoi viime vuonna viisi prosenttia.
Tuttu kilpailija
Baltian hampurilaismarkkinoilla Hesburgerilla on tuttu kilpailija, amerikkalaisjätti McDonalds. Tällä hetkellä ravintoloiden lukumäärillä mitattuna McDonalds johtaa yhdellä, mutta jo ensi vuonna Hesburgereita löytyy alueelta enemmän. Markkinatilanne Baltiassa näyttääkin nyt siltä, että amerikkalaisketju on luovuttamassa, uusia McDonalds- ravintoloita ei ole avattu Baltian maihin enää kolmeen vuoteen.
Hesburgerin Viron kenttäpäällikön Toomas Veersalun tietojen mukaan kilpailijan Viron ravintolat tuottavat tappiota, Hesburgerilla taas myynti ja liikevaihto kasvavat vuosi vuodelta. Viime vuonna Viron ravintoloiden liikevaihto oli 3,8 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Tallinnan kahdessa suosituimmassa hese-ravintolassa käy joka päivä yli tuhat asiakasta. Hesburgerin kaikista asiakkaista noin kahdeksan prosenttia on nyt virolaisia tai latvialaisia.
Uudet haasteet innostavat
Markkina-alueena Baltia on suomalaisyrityksille nyt erityisen otollinen. Voimakkaan talouskasvun ansiosta maissa on kysyntää sekä investoinneille että uusille palveluille. Hesburgerin operatiivinen johtaja Kari Salmela arvioi, että yhteensä Baltian maissa voisi olla tilaa sadalle Hesburger-ravintolalle.
Suomessa parhaat pikaruokapaikat on Salmelan mukaan jo lähes jaettu, toimipaikkojen kokonaiskasvu Suomessa on Salmelan arvion mukaan nyt noin viisi kappaletta vuodessa. Hesburgerin suurimpina Suomen kasvuvuosina uusia ravintoloita avattiin vuodessa parhaimmillaan seitsemäntoista.
Salmelan mukaan yhtiön Baltiaan laajenemisen tarkoitus ei ole pelkkä kasvu vaan mieluumminkin uusien haasteiden hakeminen.
- On mielenkiintoista koettaa, miten pitkälle suomalainen perheyritys voi päästä.
Haasteita varsinkin Latviassa ja Liettuassa on Salmelan mukaan riittävästi. Eteläisissä Baltian maissa paitsi kieli niin myös lainsäädäntö ja byrokratia aiheuttavat paljon lisätyötä.
- Erilaisia lupia, lippuja ja lappuja tarvitaan uskomaton määrä pelkästän rakennusluvan saamiseen.
Latviassa rakennuslupaan liittyvään byrokratiaan kuluu Salmelan mukaan yleensä vähintään puolitoista vuotta. Virossa erityisongelmia ovat tällä hetkellä työvoiman saanti ja jatkuvasti kohoava maan hinta.
Mega-ateria suosituin
Kun Suomessa Hesburgerin myydyin tuote on kerrosateria, niin Virossa ykkössuosikki on lähes puolta isompi mega-ateria. Kerroshampurilaisia suositumpia ovat vielä tavalliset hampurilaiset, joita Toomas Veersalun mukaan ostavat varsinkin nuoret koululaiset. Tallinnassa mega-aterian listahinta on 3,85 euroa, eli noin puolet suomalaista ateriaa edullisempi. Viron hinta- ja palkkatasoon suhteutettuna hampurilaisateriat ovat samanarvoisia kuin Suomessa.
Salmelan mukaan myös työntekijöiden palkkojen ostovoima on Suomen tasolla. Tänä kesänä Hesburger vielä nosti Viron ravintoloissa palkkoja taatakseen riittävän työvoiman saannin. Työvoimapula tuli kuitenkin yllätyksenä Virossa rakennetaan nyt ennätyksellisen paljon ja uusia palvelualan työpaikkoja syntyy koko ajan lisää.
- Tallinnassa on käynnissä kova kilpailu parhaista työntekijöistä.
Kari Laine