Huijausviestejä lähetetty Nordean nimissä
Helsinki,
(STT)
Nordean nimissä on lähetetty lukuisia ruotsinkielisiä sähköpostiviestejä huijaustarkoituksessa suurelle määrälle vastaanottajia. Viestillä pyritään saamaan asiakkaat paljastamaan verkkopankkitunnuksensa. Samanlaisia viestejä on lähetetty myös useille muille verkkopankkiasiakkaille.
- Nordea ei koskaan lähetä sähköpostiviestejä, joissa pyydetään asiakkaita antamaan tai vahvistamaan tunnuslukuja. Tunnusluvut on tarkoitettu vain henkilökohtaiseen käyttöön, eikä niitä pidä koskaan kertoa muille, painottaa Nordean Suomen viestinnän johtaja Atte Palomäki. Pankki on ollut asiassa yhteydessä Rahoitustarkastukseen, Keskusrikospoliisiin ja viestintäministeriön verkkopankkiturvallisuusyksikköön.
Tällaiset huijausviestit tulisi pankin antaman ohjeen mukaan tuhota, eikä niihin pidä vastata. Pankki neuvoo, että jos asiakas on antanut salasanansa viestiin linkitetyllä verkkosivulla, hänen tulee soittaa Nordean Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm, avoinna ma-pe klo 8-20). Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella voit soittaa sulkupalvelun numeroon 06-784 7790 kaikkina vuorokauden aikoina.