Bangkokin uuden lentokentän
viimeistelijöillä alkaa olla jo kiire
Kulmahiomakoneen ääni särkee korvia ja silmiin sattuu hitsauksen liekki. Lattialaatoituksia korjataan ja lasikaton aurinkoverhoja asennetaan. Bangkokin uutta kansainvälistä lentokenttää rakennetaan vielä, vaikka sen avautumiseen on aikaa enää kuukausi.
Thaimaan hallitus ja maan ilmailulaitos AOT pitävät kiinni Suvarnabhumin kentän avauspäivästä - kaiken on oltava valmista 28. syyskuuta. Silloin reittilentoliikenne lakkaa vanhalla Don Muangin kentällä yöllä kello kolme ja aamulla lennetään jo Suvarnabhumilta.
Siinä välissä koneiden, palveluiden ja lentoaseman työntekijöiden on muutettava reilut 30 kilometriä kaakkoon, Bangkokin itälaidalle.
Varsinkin lentoyhtiöt ja matkatoimistot ovat valittaneet, että avauspäivä tulee liian varhain. Rakenteiden viimeistelytöiden vuoksi ne eivät vielä pääse muuttamaan uudelle asemalle. Muun muassa Thai Airways -yhtiön täytyy siirtää paikasta toiseen noin 1,8 miljoonaa esinettä aina kansioista lentokoneiden moottoreihin.
Myös Suvarnabhumin kentän toimivuutta ja turvallisuutta on epäilty. Heinäkuussa Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO listasi yhteensä 93 riskikohdetta vaillinaisista kiitotievaloista tietotekniikkaongelmiin.
Elokuun alussa ICAO ilmoitti, että kenttä on syyskuun lopulla valmis vain rajoitettuun määrään lentoliikennettä. Thaimaan viranomaisten mukaan kaikki riskikohteet saadaan korjattua ajoissa.
Kaupallisuus ajaa henkilöstötilojen ohi
Suvarnabhumista tulee maailman suurin yhden terminaalin lentoasema. Terminaalin pinta-ala on peräti 56,3 hehtaaria, lähes tuplasti Don Muangin kolmen terminaalin yhteisalaan verrattuna. Kaikki eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä.
- Ainakin meidän maahanmuuttoviranomaisten sosiaalitilat ovat hyvin pienet, kertoo uuteen työympäristöönsä tutustumassa oleva naispoliisi, joka ei halua nimeään julkisuuteen.
- Henkilökohtaisille vaatekaapeille ei näytä olevan paikkaa ollenkaan. Olen kuullut samanlaisia kommentteja muiltakin. Näyttää siltä, että verovapaat myymälät ja muut kauppaliikkeet ovat sen sijaan saaneet hulppeat tilat.
Thaimaassa uutta lentoasemaa mainostetaan huipputeknisenä rentoutumispaikkana. Matkailijoita hemmotellaan jopa kylpyläpalveluilla. Niillä Bangkok pyritään nostamaan Kaakkois-Aasian tärkeimmäksi lentomatkailun solmukohdaksi. Viime vuonna ahdas Don Muang oli sekin 39 miljoonalla matkustajallaan Kaakkois-Aasian vilkkain kenttä.
Pitkä odotus loppumassa
Bangkokin uuden kansainvälisen lentokentän rakentaminen vei peräti 40 vuotta. Ensimmäiset suunnitelmat tehtiin jo vuonna 1964, mutta hanke kaatui kerta toisensa jälkeen.
Lopulta vuonna 1994 kentän rakentamista varten perustettiin NBIA-yritys, ja lapiot iskettiin maahan pari vuotta myöhemmin. Thaimaan kuningas Bhumibol antoi kentälle nimen Suvarnabhumi, joka tarkoittaa kultaista maata.
Lentokenttähanke on johtanut useisiin korruptioepäilyihin. Viime vuoden suurin skandaali koski ylihintaisten läpivalaisulaitteiden hankintaa, mutta pitävää näyttöä väärinkäytöksistä ei saatu.
Kiireinen rakentamisaikataulu on lisäksi aiheuttanut laatuongelmia, mikä on kostautunut kalliina korjaustoimenpiteinä ja viivästymisinä.
Suvarnabhumin lasinen ja teräksinen suurkenttä saa valmistuttuaan tililleen kolme maailmanennätystä. Suurimman terminaalin lisäksi kentällä on maailman korkein lennonjohtotorni ja Novotel-lentokenttähotellin vastaanottoaula on maailman suurin. Hintaa kentälle on kertynyt noin 3,3 miljardia euroa.
Thaimaan ilmailulaitoksen johtajan Chotisak Asapaviriyan mukaan rakentaminen ei kuitenkaan lopu tähän.
- Lentoliikenteen nopean kasvun vuoksi aiomme jo lähivuosina rakentaa suurterminaalin viereen erilliset terminaalit halpalentoyhtiöille ja kotimaan lennoille. Kahden nykyisen kiitotien lisäksi tilaa on kahdelle muulle. Kentän täysi kapasiteetti tulee olemaan noin 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja 112 nousua tai laskua tunnissa, hän listaa.