Vakuutusyhtiö Turva tavoittelee
Turussa 11 prosentin myynnin kasvua
Jenni Kimpimäki
Vakuutusyhtiö Turva arvioi yltävänsä Turun seudulla tänä vuonna 11 prosentin myynnin kasvuun. Viime vuonna myynti oli 1,56 miljoonaa, kun nyt tavoitellaan 1,7 miljoonaa.
- Turva on ollut Turussa varsin menestyksekäs, vakuutusmyynti on kasvanut koko 2000-luvun 10-35 prosenttia vuodessa, toimitusjohtaja Seppo Salisma sanoi torstaina uuden Turun-konttorin avajaisissa.
Kasvun arvioidaan jatkossakin tulevan palkansaajakotitalouksista ja pienyrityksistä.
- Meillä on kohderyhmiin ehkä paremmat kontaktit kuin muilla, ja yhteistyö järjestöihin päin on toiminut, yhteyspäällikkö Kimmo Tuominen arvioi.
Turvalla on sekä Turussa että valtakunnallisesti noin kahden prosentin markkinaosuus. Esimerkiksi liikennevakuutuksissa osuus on 3,5 prosentin luokkaa.
Turvan maksutulo on kasvanut viime vuodet kymmenen prosentin tasoa. Tästä vuodesta ei odoteta enää yhtä hyvää, sillä sijoitustoiminnan tuotto on laskussa. Lisäksi tariffiuudistuksen myötä eräiden vakuutusten hinta on laskenut.
- En usko, että tariffihinnat putoavat enää paljon. Pääpaino tulee olemaan siinä, että yhtiöt kehittelevät asiakasetuja, kuten hyvityksiä hyville asiakkaille, Salisma sanoo.
Salisman mukaan pienet vakuutusyhtiöt voivat menestyä kilpailussa, jos niillä on selkeä asiakasryhmä ja sopiva yhteistyökumppani. Turvan suurimmat asiakasryhmät ovat kotitaloudet, yhteisöt ja pk-yritykset.
- Pyrimme jatkossakin kehittämään tuotteita, joita ammattiliitot ja niiden jäsenet haluavat, Salisma kertoo.