Uutiset

Nesteentien vajoamisongelmat väistyvät

TS/Marttiina Sairanen<br />Raisionlahti tulvi Nesteentielle talvella 2005.
TS/Marttiina Sairanen
Raisionlahti tulvi Nesteentielle talvella 2005.

AKI PUUPPONEN

Nesteentietä eli kantatie 40:a korotetaan tänä kesänä reilun kilometrin matkalta. Aikaisempina vuosina merivesi on tulvinut tielle, minkä vuoksi liikenne on jouduttu katkaisemaan Raisionlahden läheisyydessä.

- Tietä on tarkoitus korottaa vieressä kulkevan rautatien tasolle, tieinsinööri Kati Rantanen Turun tiepiiristä kertoo.

Vesi on virrannut tielle, koska asfaltin alla oleva maa-aines on vajonnut vuosien saatossa.

Viimeksi vastaavanlainen parannustyö tehtiin kymmenisen vuotta sitten.

- Nyt tien pohjaa voi kuvata amebamaiseksi sen epämääräisen muodon takia, Rantanen luonnehtii.

Rantasen mukaan 10-15 vuoden kuluttua sama urakka on taas Tiehallinnon päänvaivana, koska maanpohjan vajoaminen jatkunee korjausyrityksistä huolimatta. Tämän parempaa ratkaisua Rantasella ei ole tarjota, koska tien alla lymyää 40-50 metrin hyllyvä savipatja.

Samassa yhteydessä on tarkoitus tasoittaa Nesteentien pinnassa olevia painaumia.

- Myös tien pinnassa pitkään ollut vesi on voinut vaurioittaa tien pintaa, Rantanen arvioi.

Tietöiden takia liikenne joutuu käyttämään yhtä kaistaa. Rantasen mukaan tämä näkyy aamu- ja iltaruuhkina. Maanantaina käynnistyneiden parannustöiden pitäisi valmistua 14. heinäkuuta mennessä.

Tähän mennessä tielle on levitetty pohjatöihin varattua mursketta.

Asfaltointi päästään käynnistämään myöhemmin, mikäli tiistaita aurinkoisempia päiviä piisaa. Kilometri uutta tietä Raisionlahdelle maksaa 120 000 euroa. Yhteensä 850 000 euron hankkeeseen kuuluu myös kantatie 52:n parantaminen Perniössä.

TS/Ari-Matti Ruuska
TS/Ari-Matti Ruuska