Puolen hinnan alennus avaa asiakkaiden kukkaronnyörit
JENNI KLEEMOLA
Petra , 15, ja Hilkka Lindstedtillä on melko samanlainen vaatemaku. Yhteiset tavoitteet helpottivat juuri alkaneissa kesän alennusmyynneissä luovimista, kun isoäiti vei lapsenlapsensa maanantaina vaateostoksille Turussa.
- Vaikka joskus vaatteissa tuntuu olevan kangasta pikkuisen liian vähän, Hilkka Lindstedt tunnusti.
Kaksikolla oli tavoitteena löytää Petralle paita ja kengät. Vaaleista sandaaleista pyöriteltiin käsissä useampia vaihtoehtoja. Paita löytyi jo aamupäivällä puoleen hintaan ja päätyi heti uuden omistajansa päälle.
Urheiluvälineliikkeessä alennettuja hintalappuja tutkinut Jorma Ikkala totesi, että 50 prosenttia alkuperäisestä hinnasta pois alkaa olla jo kelpo alennus.
- Ei 20 prosenttia vielä liikuta ihmisiä, Ikkala uskoi.
Ikkala ostaa alennusmyynneistä lähinnä vaatteita. Sopivan koon löytäminen on isolle miehelle sattuman kauppaa. Toisinaan alennusten aikaan kaikki oikeat koot ovat kadonneet muiden vaatekaappeihin, toisinaan ei jäljellä juuri muuta olekaan kuin sopivaa kokoa.
Kolmanneksi tärkein sesonki
Kesän alennusmyyntisesongilla on edelleen vahva asema suomalaisessa kaupassa. Suomen kaupan liiton toimitusjohtaja Guy Wires kertoo, että kesän alennusmyynnit ovat kolmanneksi tärkein sesonki joulunalusmyynnin ja tammikuun alekauden jälkeen.
- Tänä vuonna kesän alennusmyynneistä odotetaan 120 miljoonaa euroa normaalin myynnin lisäksi, Wires arvioi.
Wires ei näe, että pitkin vuotta järjestettävät pienemmät alennusmyynnit olisivat viemässä pohjaa pois kesän alekampanjoinnilta.
- Kuluttajat ovat oivaltaneet alennusmyyntien mahdollisuudet, niitä odotetaan ja hankintoja lykätään niiden takia.
Wireksen mukaan kesän alennusmyynneissä ostetaan erityisesti vaatteita, jalkineita ja urheilutavaraa.
- Alennusmyynnit ovat Suomessa säiden vuoksi välttämättömiä. Täytyy päästä eroon vanhasta tavarasta, jonka varastoiminen on kallista.
Myllyssä alen alku veti väkeä
Raision kauppakeskus Myllyssä liikkeet pudottivat hintojaan pitkälti samaan aikaan eli juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina. Kauppakeskusjohtaja Pertti Vikkula kertoo, että päivä oli tänä vuonna menestys.
- Yleensä asiakasmäärä on sahannut ensimmäisenä alennuspäivänä, mutta nyt asiakkaita oli 5 000 enemmän kuin viime vuonna eli 16 000.
Vikkula uskoo, että asiakkaiden eksyminen alemyynteihin riippuu usein säästä.
- Sunnuntaina ei ollut mikään tappohelle, joten ihmiset olivat liikekannalla.
Kesän alennusviikoilla Myllyssä on usein yhtä suuri asiakasmäärä kuin joulun aikaan.
- Kesä on meille vahvaa aikaa. Osittain se johtuu siitä, että alueella on paljon kesäasukkaita, Vikkula uskoo.
Sisustuspuolella on hiljaisempaa
Osa liikkeistä aloitti alennusmyyntinsä jo ennen juhannusta.
Turun Aleksi 13:n kenkä- ja laukkuosasto laski tuotteiden hintoja jo juhannusta edeltävällä viikolla. Osastopäällikkö Iita Kyyrän mukaan varhainen lähtö osoittautui hyväksi ratkaisuksi.
- Kun alennukset alkoivat, puoli kymmeneltä aamulla melkein jonotettiin oven takana. Kengät ovat asia, joka ajaa naiset ostoksille.
Iita Kyyrä kertoo, että alennuksista havitellaan vielä kevyitä kesäkenkiä, mutta myös tavallista huokeampia merkkikenkiä kysellään.
Kengät ovat haluttua tavaraa myös urheiluvälinekaupassa.
Turun Top-Sportin myymäläpäällikön sijainen Jari Onnela sanoo, että kesäalesta ostetaan sandaaleja ja vapaa-ajanvaatteita.
Sisustuspuolella kesäale ei ole yhtä suurta juhlaa kuin vaatealalla.
Länsikeskuksen Kodin Ykkösen tavaratalopäällikkö Henry Niemi kertoo, että heillä alennusmyynnit eivät aiheuta samanlaista liikennettä kuin esimerkiksi naisten muodin alennukset.
- Kesäkalusteet, huonekalut, vuodevaatteet ja pelit, Niemi listaa sisustusalan kesäalen hittejä.
Kesän alennusmyyntisesonki jatkuu heinä-elokuun vaihteeseen saakka.