Uutiset

Matkustajan pitäisi huolehtia bussikortin toimivuudesta

TS/Sanne Katainen<br />Turkulainen Heidi Nurmi leimaa bussikorttia Runosmäen bussissa. Hän ei ole ongelmiin törmännyt, koska on pitänyt korttinsa kunnossa.
TS/Sanne Katainen
Turkulainen Heidi Nurmi leimaa bussikorttia Runosmäen bussissa. Hän ei ole ongelmiin törmännyt, koska on pitänyt korttinsa kunnossa.

ANTTI PULKKINEN

Turun bussien kiistellyt rahastuslaitteet ovat aiheuttaneet monenlaisia hankaluuksia viime aikoina. Niistä on tullut helppo syntipukki toimivuusongelmien takia, mutta vika voi olla myös bussikortissa.

Jokin aika sitten turkulaisnainen matkusti TLO:n linja-autolla Jäkärlästä Turun keskustaan. Bussiin noustessaan nainen leimasi korttinsa. Naisella oli voimassa oleva seutulippu, jota hän käytti.

Kuljettaja kuitenkin ilmoitti naiselle, että matka ei ollut kirjautunut järjestelmään. Kuskin mukaan kyse oli naisen viallisesta kortista, mutta nainen itse taas väitti, ettei bussin leimauslaite toiminut. Kuski kehotti naista maksamaan matkan rahalla, mistä nainen kieltäytyi itsepäisesti.

Omasta mielestään nainen ei toiminut väärin, koska hänellä oli voimassa oleva seutulippu, josta hän näytti kuitin. Kuljettaja otti naisen vastentahtoisesti kyytiin kiireen takia.

Linjasta vastaava liikennöitsijä Jari Lehtinen muistaa tapauksen.

- Leimauslaite toimi hyvin ainakin muiden matkustajien kohdalla, joten vian täytyi olla naisen kortissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lehtinen sanoo myös nähneensä naisen bussikortin.

- Se oli todella kulunut. Kortti oli oikutellut kuulemma jo aikaisemminkin, ja kuljettajat olivat kehottaneet naista vaihtamaan sen.

Kortti pitää leimata, jos lukija toimii

Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte sanoo, ettei lipun voimassaolo periaatteessa vielä riitä.

- Matkustajan pitäisi huolehtia siitä, että kortti toimii. Jos kortissa on ongelmia, se pitäisi käydä vaihtamassa.

Korte muistuttaa, että liikennöitsijän vastuulla on taas lukulaitteen toiminta.

- Jos lukulaite ei toimi, kortillinen matkustaja on otettava kyytiin maksutta, Korte linjaa.

Jos lukulaite sen sijaan todistetusti toimii, niin mikä tahansa kortti on leimattava. Tämä koskee myös sellaisia kortteja, joista ei suoraan vähene tiettyä rahasummaa tai matkaa.

- Jos kortissa on vikaa mutta lukulaitteessa ei, niin asiakkaan pitäisi kyllä maksaa kertamaksu, Korte korostaa.

Vaikka esimerkiksi seutulippu ostetaan kiinteän hintaisena Matkahuollosta, jokainen leimaamiskerta on tärkeä.

- Turun sisällä leimaaminen tuo korvauksen kaupungille ja Turun ulkopuolella liikennöitsijälle, Korte selvittää.

Hän myös muistuttaa, että lähtökohtaisesti matkustajaa ei saisi päästää ilmaiseksi kyytiin.

- Kuljettajalla on valvontavelvollisuus ja aika suuri vastuu muutenkin näissä asioissa.