Kakolanmäen kallion louhinnat
suuntaavat loppusuoralle
JENNI KLEEMOLA
Kakolanmäen kallion holvistot hiljenivät torstaina työkoneista. Vuonna 2008 käyttöön otettavan jätevedenpuhdistamon tulevaan suodatinhalliin oli katettu pitkät pöydät pohjantervajaisten vierasjoukolle.
- Tänne on kutsuttu kaikki, jotka ovat edesauttaneet hanketta, Turun seudun puhdistamo Oy:n toimitusjohtaja Timo Anttila silmäili muun muassa omistajakuntien edustajista, viranomaisista sekä työntekijöistä koostuvaa kolmesataapäistä vierasjoukkoa.
Pohjantervajaiset on harjannostajaisten kaltainen tapahtuma. Aikoinaan tunnelin louhintatöiden valmistuttua kutsuttiin koolle väkeä levittämään hautatervaa harjoilla tunnelin pohjalle vedeneristeeksi ja juhlimaan valmistunutta urakkaa. Nykyään tapahtumaa vietetään lähinnä perinteenä.
- Nykyisin vedeneristeenä käytetään salaojia ja ruiskubetonointia, louhintaurakoitsija Skanska Tekra Oy:n projektipäällikkö Kari Himanen selitti.
Vierasjoukko levittikin vuoron perään tervaa padasta vain pienelle pläntille tunnelmaa ja tuoksua luomaan.
Äänekkäin louhinta on jo ohitse
Pohjantervajaisiin otettiin Kakolan kallion uumenissa varaslähtö, sillä louhintatyöt eivät ole vielä kokonaan takana. 450 000 kuution luolasta on louhittu noin 70 prosenttia.
- Kattoperien louhinta on ohitse, nyt on menossa pengerlouhinta eli tilojen syventämistä, Himanen kertoi.
Louhintatyöt jatkuvat aina ensi vuoden vaihteen ylitse. Rakentaminen aloitetaan jo hieman ennen kuin louhinnat on saatu loppuun. Pääkoneiston urakoitsijana toimii YIT Environment Oy.
Himanen uskoo, että kattoperien louhimisen loppumisen myötä töiden aiheuttamat haitat lähiseudun asukkaille ovat oleellisesti pienentyneet. Anttilan mukaan porauksen ääniä ja tuuletusilmaa on luvassa vielä louhinnan loppuun asti.
- Suurin ongelma on ollut Portsan puolelle tuleva tuuletusilma. Sen ei ole kuitenkaan havaittu olevan terveydelle vaarallista.
Louhetta on kuljetettu pois päivittäin noin 1 700 kiintokuutiota päivässä, mikä vastaa 230-250 kuorma-autollista. Murskakuormia kuljetetaan ympäri vuorokauden Pansion sataman työmaalle, missä kivirouhetta upotetaan merenpohjaan.
Sekä Himanen että Anttila vakuuttavat, että työt ovat sujuneet aikataulun mukaisesti. Anttilan mukaan ihmeitä ei ole tullut vastaan ja kallioperän laatu on ollut hyvä. Louhintojen alkuaikoina suunnitelmia jouduttiin tekemään uusiksi yöporauksiin kohdistuvien rajoituksien takia.