Talous

Hansaprint vahvistaa
digitaalista painoaan

Pekka Hakanen

Suomen suurin painotalo, Hansaprint Oy, ostaa digitaaliseen painamiseen erikoistuneen Dark Oy:n SanomaWSOY-konsernilta. Yrityskauppa tulee voimaan 1. syyskuuta 2005.

Kaupan myötä Hansaprint vahvistaa digitaalista painokapasiteettiaan sekä kykyään palvella asiakkaitaan digitaalisten painopalvelujen kokonaisvaltaisena toteuttajana. Hansaprintin varatoimitusjohtajan Timo Ketosen mukaan kaupan myötä Hansaprint pystyy palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin, sillä Darkin oston myötä Hansaprint saa käyttöönsä painotekniikan, joka mahdollistaa erittäin laadukkaiden neliväritulosteiden painamisen.

Timo Ketonen kertoo, että Hansaprint panostaa voimakkaasti digitaaliseen painamiseen, jonka mahdollistaa painotuotteiden nopean räätälöinnin. Nykyään painetut tuotteet kohdistetaan tarkasti halutulle kohderyhmälle ja painoasiakkaat haluavat myös usein personoida omat viestinsä. Digitaalinen painotekniikka antaa painotaloille välineet vastata näihin haasteisiin.

Toinen merkittävä etu digitaalisessa painamisessa on nopeus. Yritykset eivät halua pitää nykyään suuria, paljon pääomia sitovia varastoja, vaan tuotteet tilataan suoraan käyttöön. Tämä koskee myös painotuotteita. Kaiken lisäksi varastossa olevat painotuotteet saattavat pahimmassa tapauksessa vanheta jo ennen käyttöä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vantaan Martinlaaksossa sijaitsevan Dark Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 5,6 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä on 35 henkilöä.

Hansaprint on Pohjoismaiden johtava aikakauslehtipaino ja Itämeren alueen johtava graafisen viestinnän kokonaisratkaisuihin erikoistunut palveluyhtiö. Hansaprint-konsernin palveluksessa on noin 1000 henkilöä. Hansaprintillä on tuotantolaitokset Turussa, Salossa, Vantaalla ja Ruotsissa Västeråsissa sekä Unkarissa Komaromissa. Hansaprint kuuluu TS-Yhtymään, ja sen toinen merkittävä omistaja on Sanoma Magazines Finland Oy.