"Kannattaa
tämän vuoksi skoolatakin"
EEVA SUOJANEN
Kansanedustajat Olavi Ala-Nissilä (kesk) ja Minna Lintonen (sd) tuulettavat, kun viestit hallituspuolueiden budjettiriihestä tulevat. Valtatie 2:n parannusrahat ovat kiihkeiden vaiheiden jälkeen edenneet budjettiriihestä läpi. Vihti-Pori-väliä kunnostetaan kahtena seuraavana vuonna 45 miljoonalla eurolla.
Skoolata hallituspuolueiden kansanedustajat kuitenkin uskaltavat vasta sitten, kun asia on täysin varma ja eduskunta sen vahvistanut - ja skoolata he asian kunniaksi todella aikovat. Aihetta on, sillä valtatie 2:n parantaminen on ollut jo monen edellisen vaalikauden tavoite: monet lupaukset on aiemmin annettu ja petetty.
Edustajat uskovat vankasti, että valtatie 2:n rahat pysyvät budjetissa. Lintonen tosin epäilee, että eduskunnassa tulee mukaan joku Rkp:n ajama tiehanke.
Hallitus ei saa varsinkaan Ala-Nissilältä tyylipisteitä.
- Huonoa politiikkaa, siitä tuli tarpeeton kalabaliikki, joka vei huomiota muilta tärkeiltä asioilta, hän moittii.
Lintosen mukaan vain lopputulosta kannattaa arvioida.
- Vauhtia ja vaarallisia tilanteita sisältänyt tapahtumasarja lopulta vauhditti parannuksen toteutumista. Vihti-Pori-välin rahat aikaistuivat vuodella.
Lintosta huolettaa enemmänkin se, että 45 miljoonalla ei 200 kilometrin matkalla ihmeitä tehdä.
- Liikenneturvallisuus kuitenkin paranee, tulee hirviaitoja, ohituskaistoja ja risteysjärjestelyjä. Toivottavasti tienparannusta odottaneet eivät pety.
Ala-Nissilän mielestä liikenneinvestointien valmistelu infratyöryhmässä ja liikenneministeriössä sujui hyvin: kansanedustajien tärkeimmät toiveet jaettiin kahteen koriin.
Kansanedustajat sitoutuivat hankkeiden toteuttamiseen aiempaa selkeämmin, siksi keskusta ei voinut suostua Kalliomäen sooloiluun. Jatkossa tärkeäksi nousee kehitellä uusia ja erilaisia rahoituskuvioita.
Ikivanha ykköshanke
Valtatie 2:n perusparannus on ollut Lounais-Hämeen ykköshanke ja Lintonenkin sanoo tuoneensa sitä esille joka paikassa, ihan kyllästyttämiseen asti.
- Forssalle se on tärkeämpi kuin Loimaalle, kun Loimaalla on rautatiekin. Olen iloinen asiaa toivoneen yrityselämän, mutta myös Helsingissä työssä käyvien puolesta. Lintonen kulkee työmatkansa Helsinkiin useimmiten bussilla.
Ala-Nissilän mukaan yhteys pääkaupunkiin on myös loimaalaisille tärkeä. Hän itse ajaa väliä mielellään, sillä linja-autojen ja junien aikataulut eivät aina sovi.
- Kesäaikaan Loimaalta Helsinkiin matka taittuu tunnissa ja 50 minuutissa; perusparannuksen jälkeen ehkä hieman nopeammin. Pahimmat hidasteet ovat Helsingin päässä eivätkä kakkostien syytä.
Paljon on Ala-Nissilän mukaan tehty työtä kakkostien rahojen saamiseksi. - Infrastruktuurin kehittäminen on parasta aluepolitiikkaa.
- Liikennemäärät ja erityisesti rekkaliikenne ovat lisääntyneet, eivätkä väyläinvestoinnit ole pysyneet mukana 2000-luvun liikenteen mukana. Siitäkään huolimatta, että Varsinais-Suomen osalta väyläinvestoinnit ovat ennätyksellisen suuret.
Forssalainen demari ja Loimaan keskustalainen myöntävät, että kakkostien lisäksi yhteistyökohteet ovat olleet vähissä; päinvastoin käräjäoikeuskysymys on aiheuttanut riitaa.
- Ehkä kymppitie Turku-Hämeenlinna on seuraava. Forssan seudun suuntautumissuunta voisi myös kääntyä Turkuun päin, sanoo Ala-Nissilä, eikä Lintonen pane vastaan.