Vaatealan sesonki lyheni parilla viikolla
- Edellisvuosia aurinkoisempi kevätkesä on tyhjentänyt vaatekauppojen varastoja kiitettävästi. Vaatealan alennusmyyntisesonki jääkin viikon tai pari tavallista lyhyemmäksi, arvioi vaateketju Lindexin maajohtaja Ari Isohella .
- Viime vuosia tyhjemmistä varastoista huolimatta kaupat odottavat tämän vuoden kesäsesongista 110 miljoonan euron lisämyyntiä, sanoo Suomen kaupan liiton toimitusjohtaja Guy Wires . Kesäalennuskausi on kaupalle edelleen kolmanneksi tärkein sesonki joulunalusmyynnin ja tammikuun alennusmyyntien jälkeen.
Monena vuonna sateinen alkukesä on johtanut kaupoissa pieneen paniikkiin, kun varastot ovat olleet vielä juhannuksen tienoilla turhan täynnä. Tänä vuonna alkukevät ja viime viikot ovat olleet lämpimämpiä kuin monena aiempana vuonna, vaikka välillä keväällä oli viileääkin. Wireksen mielestä tämä vuosi on ollut sään puolesta tavallinen.
- Niinä (viime) vuosina, kun kevätsesonki on mennyt ohi, on ollut epänormaali tilanne.
Ari Isohella arvioi, että aiempaa tyhjemmät varastot johtuvat jopa säätä enemmän toimitusaikojen lyhenemisestä. Lyhyiden toimitusaikojen takia kauppiaille jää paremmin pelivaraa arvioida sisäänostotarvetta.
- Parin kolmen viime vuoden aikana on tullut selkeä muutos, Isohella kuvaa vähittäiskaupan varastojen pienenemistä.
Vaatekaupoista esimerkiksi Lindex ja Seppälä ovat jo aloittaneet alennusmyyntinsä. Isohella kertoo, että Lindex alensi hintoja vasta juuri juhannuksen alla, kun viimeksi alekausi sen liikkeissä alkoi jo viikkoa ennen keskikesän juhlaa. Hän arvioi sesongin vaatemarkkinoilla olevan nyt 3-4 viikkoa, kun se viime vuonna oli 4-6 viikkoa pitkä.
Perinteisesti juhannuksen jälkeisestä viikosta odotetaan vilkkainta alekautta. Wireksen mukaan alennusmyynti vilkastuu hiukan taas heinäkuun lopulla, kun viimeiset kesätuotteet myydään suurin alennusprosentein. Varastojen hyllyt on viimeistään silloin tyhjennettävä syystavaran tieltä.