Sari Kalliola haluaa Muurlan maailmalle design-paletin avulla
Mutta pieleen meni, oikein kirkkaasti. Sillä Muurla Design Marketing on ihan jotain muuta: käytännössä yhden naisen yritys, jonka toiminta-ajatuksena on markkinoida laadukkaita sisustustuotteita. Yhteinen nimittäjä on osa Muurlassa valmistettavista lasituotteista, jotka Muurla Design Marketing on tiukalla kädellä hyväksynyt tuotepalettiinsa.
Design marketing -nimen takana on yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Sari Kalliola , BBA, joka pari vuotta sitten pani itsensä peliin. Taakse jäi samalla ura maailmalla. Ensin Sari työskenteli pitkään Salon Nokialla, viimeksi tuotepäällikkönä. Salosta hän lähti projektipäälliköksi Nokian alihankkijalle Trextalle Yhdysvaltojen San Diegoon. Projektin päätyttyä perhe, koulua aloittelevat tyttäret, kutsuivat takaisin. Samaan aikaan Muurla Finlandin toimitusjohtaja rupesi houkuttelemaan markkinointiosaamisessa kannuksensa ansainnutta rouvaa töihin.
Palkkatyö ei kuitenkaan kiinnostanut, ja niin syntyi oma yritys, Muurla Design Marketing. Pankit ja TE-keskus olivat myötämielisiä ja toimitila järjestyi lasitehtaan konttorin yhteydestä. Toimiston ikkunan takana häämöttävät peltoaukeamat ja metsän reuna - eli maisema on aika erilainen kuin pilvenpiirtäjässä Kalifornian auringon alla.
- Työ on kuitenkin pitkälle samanlaista tuotteiden kehittämistä, markkinointikanavien etsimistä ja yhteistyötä designerien kanssa, vakuuttaa Sari Kalliola.
Mobiiliaikaan pienikin konttori riittää, kun apuna ovat hyvät alihankkijat. Jakelutietkin ovat avautuneet vauhdilla. Kaikki suuret keskusliikkeet ovat ottaneet tuotteet hyvin vastaan, samoin Stockmann ja monet muut sisustus- sekä lahjatavaraliikkeet. Seuraavana vaiheena Sari Kalliola aikoo etsiä lisää väyliä ulkomaille, myös Venäjälle - vaikka valtaväestön design-maku saattaakin olla meikäläiseen verrattuna hyvinkin koristeellinen. Nyt vientiä on ollut Yhdysvaltoihin, Ruotsiin ja Sveitsiin.
Yritys on niin nuori, että ensimmäinen tilikausi on vasta lopuillaan. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli jo noin kaksi miljoonaa euroa ja tulos positiivinen, mutta todelliseksi läpimurtovuodeksi näyttää tilauskirjan perusteella muodostuvan vuosi 2006.
Valikoitu valikoima on syötti suunnittelijalle
Valikoimaan kuuluu jo nyt kymmeniä tuotteita: tekstiilejä, käyttöastioita, kuten juoma- ja viinilaseja sekä koriste-esineitä ja tarjoiluastioita. Tekstiilipuolta Sari aikoo vielä entisestään laajentaa. Samoin kehitetään alihankkijoiden kanssa yhteistyössä aivan uuden tyyppisiä tuotteita, joitten luonnetta Sari ei vielä halua edes paljastaa.
- Suuntana on sisustustavaroihin liittyvät kokonaisuudet. Erityisesti haluan edistää suomalaista korkeatasoista suunnittelua, Sari Kalliola tuumii ja on heittänyt jo syötin Taideteolliseen Korkeakouluun sekä muille muotoilualan opiskelijoille.
Muurla Designin "lippulaivatuotteita" ovat Ristomatti Ratian suunnittelemat lasiesineet, joitten kotimaisuusaste oikeuttaisi avainlipputunnukseen. Lasiesineet on pakattu ympäristöystävällisesti polypropeenista tehtyyn kierrätysmateriaaliin. Toinen lippulaivatuote on pussilakana, johon on painettu Tommy Tabermannin klassikkoruno Cupido. Sama runo on painettu viinilaseihin. Sekä lasit että lakanat ovat kesähäiden suosikkilahjoja.
Lakanamateriaaliksi löytyi Percale-puuvilla, jossa on tiukka, mutta pehmeäpintainen sidos. Percale-puuvilla on eräänlainen "älykuitu", joka reagoi ihon lämpöön tasapainottamalla sitä. Viileällä Percale tuntuu lämpimältä, lämpimällä lakana puolestaa viilentää. Lakanat teetetään arvostetussa virolaisessa suuressa tekstiilikutomossa. Tuotteen teettäminen Suomessa olisi ollut kustannuksiltaan mahdotonta.
Muurlan lasitehdas ja myymälä sijaitsevat ykköstien varrella eli paikassa, jonka koko Turun-Helsingin liikenne ohitti. Nyt talo on kivenheiton verran syrjässä uudesta moottoritiestä. Asiakasmääriin se on saattanut vaikuttaa jonkun verran - mutta myös positiivisesti:
- Nyt tämä on maailman loistavin paikka tehdä koemarkkinointia. Jos tuote ei kierrä täällä, ei se kierrä missään, Sari uskoo.
Marja Krons