Cadmaticin suunnitteluohjelmat saaneet uusia käyttäjiä Aasiassa
PEKKA HAKANEN
Turkulaiseen Elomatic-konserniin kuuluva ohjelmistoyritys Cadmatic Oy on saanut tukevan sillanpääaseman Aasiasta. Erityisesti telakoiden ja metsäteollisuuden tarvitsemien suunnitteluohjelmien ja tehtaiden ylläpidossa käytettäviin ohjelmiin panostanut Cadmatic on solminut japanilaisen kumppaninsa NYK Engineering avulla sopimuksen Fukuokan telakan ja Honan Sekkein suunnittelukonttorin kanssa. Aiemmin yhtiö on tehnyt ohjelmistosopimuksen jo japanilaisen Usukin telakan kanssa.
Kaiken lisäksi yhtiöllä on käynnissä pitkälle edenneet neuvottelut suunnitteluohjelman lisenssin myymisestä isolle japanilaiselle yhtiölle.
- Japani rupeaa kantamaan hedelmää, sanookin laivanrakennuksen asiakashankinnasta vastaava johtaja Matti Juntonen .
Japanista saadut tilaukset ovat yhtiölle hyvä käyntikortti muualle Aasiaan, sillä japanilaiset ovat tunnetusti erittäin tarkkoja ostajia. Cadmaticin toimitusjohtaja Jukka Rantalan mukaan ankarassa kilpailutilanteessa ei kuitenkaan saa mitään ilmaiseksi, vaan kaupat on aina tehtävä jokaisessa maassa erikseen.
Rantala kertoo, että yhtiö aikoo Japanin ohella panostaa lujasti muualle Aasiaan. Cadmaticilla on jo monia merkittäviä käyttäjiä alueella. Yhtiö teki jo erittäin merkittävän ja ison sopimuksen vietnamilaisen Vinashin kanssa. Vinashin on valtion omistama yritysrypäs, johon kuuluu yli 50 yksikkö joista yksistään 20 telakkaa.
Kiina kiinnostaa
Kolmas tärkeä maa Cadmaticille on Kiina, johon nousee kiivaaseen tahtiin uusia tehtaita ja myös telakat laajentavat jatkuvasti toimintaansa. Yhtiölle tärkeitä yhteistyökumppaneja on UPM:n Changshun tehdas sekä Fujian South East telakka.
Cadmaticilla on jo käyttäjiä myös muun muassa Etelä-Koreassa, Intiassa, Indonesiassa. Suunnitteluohjelmia käytettään muun muassa laivojen ja tehtaiden suunnittelussa. Cadmaticin kolmiulotteiseen mallintamiseen perustuvien ohjelmien valttina on avoimuus eli ne keskustelevat sujuvasti suunnittelutyössä käytettävien muiden ohjelmien kanssa.
Yhtiön palveluksessa on 23 henkeä ja toiminta on jo pitkään ollut voitollista. Alunperin emoyhtiön omaan käyttöön ohjelmia tehnyt yksikkö yhtiöitettiin omaksi firmakseen vuonna 1992.
Cadmaticin lisenssejä on myyty 39 maahan ja se on tehnyt 3500 lisenssisopimusta. Merkittävän lisenssin hinta voi olla jopa satoja tuhansia euroja. Varsinaisen lisenssimaksun ohella käyttäjä maksaa vuosimaksua lisenssin käytöstä.
Ohjelmistokaupassa lisenssin myynti on tärkeä päänavaus, sillä käyttäjä harvoin vaihtaa kerran valitsemiaan työkaluja.
Uutuustuotteessa suuret odotukset
Cadmatic on juuri toimittanut ensimmäisen uuden sukupolven sovellusohjelmansa asiakkailleen. Rantalalla on tuotteesta suuret odotukset, sillä se mahdollistaa käytännössä reaaliaikaisen suunnittelun samanaikaisesti eripuolilla maapalloa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laivan sähkösuunnittelija tai vaikkapa laivan tilannut varustamo voivat reaaliaikaisesti seurata mitä muut suunnittelijat ovat saaneet aikaiseksi.
Suunnittelun kannalta asiassa on olennaista, että eri asioihin keskittyneet tiimit tietävät tarkkaan mitä muut ovat tekemässä. Nykyään on hyvin yleistä, että esimerkiksi samaan tehtaaseen tilataan palasia eri puolilla maailmaa toimivilta yhtiöiltä. Kaikkien käytössä olevan reaaliaikaisen suunnitteluohjelman pitäisikin helpottaa yrityksiä ymmärtämään paremmin toisiaan ja myös aikatauluissa pysymisen pitäisi olla uuden ohjelmistotyökalun myötä entistä helpompaa.