Uutiset

Suomalaiset eivät kaipaa lisää vapautuksia alkoholipolitiikkaan

TS/Jori Liimatainen<br />Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila (vas.) ja Länsi-Suomen aluepäällikkö Erkki Pakola arvioivat, että Alkon rooli vastuullisena myyjänä korostuu entisestään viinan ollessa halpaa.
TS/Jori Liimatainen
Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila (vas.) ja Länsi-Suomen aluepäällikkö Erkki Pakola arvioivat, että Alkon rooli vastuullisena myyjänä korostuu entisestään viinan ollessa halpaa.

RITVA SETÄLÄ

- Kansalaisilla on huoli alkoholin aiheuttamista haitoista, sanoo Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila .

Katujuopottelu ja nuorten humalajuominen ovat johtaneet siihen, että suomalaiset eivät enää hingu alkoholipolitiikan enempää vapauttamista.

Alkoholipoliittisten rajoitusten poistamista halusi tänä vuonna tutkimuksen mukaan enää 12 prosenttia suomalaisista, kun pari vuotta sitten osuus oli 19 prosenttia ja yli kymmenen vuotta sitten EU-jäsenyyden kynnyksellä 41 prosenttia.

Niukka enemmistö, 51 prosenttia suomalaisista, haluaa nyt ostaa viininsä ainoastaan Alkosta - eikä ruokakaupasta.

Kuusi vuotta aiemmin Alkon monopolia viinin myynnissä kannatti vain kolmannes.

Uotilan mukaan Alkon monopoliaseman säilyttäminen ja ostajien iän sekä kunnon kontrollointi ovat ainoita keinoja hillitä kasvavan kulutuksen haittoja, kun EU on vienyt mahdollisuuden vaikuttaa kulutukseen hintojen kautta.

Porua viinien saamisesta ruokakauppoihin on vaimentanut myös Alkon linjaus perustaa myymälöitä asiakkaiden kulkureittien varrelle, esimerkiksi uusien kauppakeskusten yhteyteen. Ja se, että Alko on kouluttanut henkilöstöään viiniosaajiksi ja laajentanut valikoimia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uotilan mukaan myymäläverkosto on nyt kattava. Se kasvoi pitkään noin 15 myymälällä vuodessa, kunnes viime ja tänä vuonna kasvu hidastui. Alkoja on Suomessa nyt kaikkiaan 325.

Viron tuonti leikkaa Alkon myyntiä

Väkevien myynti Alkossa kasvoi verotuksen alenemisen takia maaliskuun 2004 jälkeen viidenneksen, mutta nyt tilanne on Uotilan mukaan tasaantumassa.

Viron EU-jäsenyys puolestaan toteutui vappuna 2004, mikä vapautti alkoholin tuonnin.

Nyt tuoreimmat tilastot kertovat, että 2.-19.5.2005 Alkon väkevien myynti oli kymmenen prosenttia ja koko Alkon myynti nelisen prosenttia pienempää kuin vuotta aiemmin.

Uotilan mukaan toukokuun myynnin vähenemistä voidaan tulkita joko niin, että viimevuotinen kulutuksen kasvu oli kertaluonteinen hyppäys - tai pessimistisemmin niin, että Viron halpatuonti alkaa nakertaa Alkon myyntiä.

- Ilmeisesti ihmiset ovat oppineet hankkimaan alkoholijuomia Virosta.

- Nyt siellä on tuote kunnossa, ja tavara kannetaan valmiiksi autoon. Viron tuonnilla on merkitystä meille ja verotulojen kehitykselle.

Ikärajakontrollia lisätty

Väkevien hinnanlasku houkuttelee hintaherkkiä nuoria. Tämän vastalääkkeeksi Alko on viime vuosina lisännyt ikärajakontrollia.

Alkon Länsi-Suomen aluepäällikkö Erkki Pakola sanoo, että viime vuonna papereita pyydettiin kaivamaan esiin 1,26 miljoonaa kertaa, mikä on kaksinkertainen määrä parin vuoden takaiseen verrattuna.

Ikärajakontrolli on kohdistunut alle kahteen prosenttiin asiakasvirrasta, mutta parikymppisistä suurin osa päätyy kontrolliin. Tämän tietäen nuorilla on nykyään hyvin paperit mukana ja valtaosalla jo esillä.

- Tavoite on, ettei yhtään virhettä satu, Pakola sanoo.

Ikärajakontrolloinneista 5-10 prosenttia johtanut ostoksen peruuntumiseen, osin siksi, että nuori liukenee paikalta. Jos kolme nuorta on tekemässä ostoksia, kaikkien iät tarkistetaan. Jos joukossa on alaikäinen, se johtaa herkästi kaikkien ostosten peruuntumiseen.

- On haastava asiakastilanne, jos asiakkaina on äiti ja 17-vuotias tytär, Pakola myöntää.

- Kaikkiaan emme suosittele, että alaikäiset tulevat myymälään, varsinkaan toisten nuorten kanssa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy