Uutiset

Turun junalauttoihin asennetaan lähiviikkoina uusi melusuojaus

TS/Jori Liimatainen<br />Junalauttaliikenteestä on aiheutunut Turussa meluongelmia. Jos melu ei vähene, sataman toiminta on ympäristöluvan ja periaatteessa jopa lain vastaista.
TS/Jori Liimatainen
Junalauttaliikenteestä on aiheutunut Turussa meluongelmia. Jos melu ei vähene, sataman toiminta on ympäristöluvan ja periaatteessa jopa lain vastaista.

HANNU MIETTUNEN

Turun junalauttasataman meluongelmiin on luvassa lievitystä jo ensi viikolla. Toinen kahdesta junalautasta lähtee tänään vuosihuoltoon, jonka aikana siihen asennetaan uudet äänenvaimennuslaitteet.

Toinenkin alus saa vaimentimet joko ensi tai sitä seuraavalla viikolla. Liikennöitsijän eli Finnlinesin mukaan laitteiston on määrä vähentää alusten käyntimelua noin kymmenen prosenttia.

Melun määrästä on tullut Turun junalauttasatamalle suoranainen kohtalonkysymys. Lautat eivät ole vielä kertaakaan päässeet sataman ympäristölupaan kirjattuihin rajoihin.

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa vahvistettujen lupaehtojen mukaan vastarannalla olevan Ruissalon Natura-alueille saa kantautua päivisin 45 ja öisin 40 desibeliä.

Kukaan ei osaa vielä sanoa, kuinka paljon kymmenen prosentin vaimennus äänilähteessä vaikuttaa Ruissalon mittauspisteissä.

Turun satama mittauttaa meluarvot uudelleen, kun telakoitu alus palaa liikenteeseen. Se on lupautunut myös osallistumaan kustannuksiin, jos toimenpiteet tuottavat tulosta. Summaa ei ole paljastettu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vastuu ensisijaisesti Turun satamalla

Jos meluntorjuntaoperaatio ei onnistu, harmeja on tiedossa ensisijaisesti satamalle, ei varustamolle.

Lupaehtojen toteutumista valvova ympäristökeskus voi painostaa satamaa uhkasakolla tai ääritapauksessa jopa määrätä luvan vastaisen toiminnan keskeytettäväksi.

Ympäristökeskus on edellyttänyt, että satama pääsee ilmoitettuihin melurajoihin kesäkuun loppuun mennessä.

- Jos tämä ei onnistu, on etsittävä toinen ratkaisu, sanoo Turun sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen .

Lounais-Suomen ympäristökeskus on arvellut, ettei meluarvoihin päästä kuin ottamalla lastausajan voimanlähteeksi maista vedettävä sähkö. Kustannukset olisivat jopa miljoonia euroja.

Koskisen mukaan satama on luottavaisin mielin.

- Finnlinesilla on joko omana tai vuokrattuna lähes sata alusta, joten eiköhän siellä ole riittävästi tietotaitoa, hän tuumii.

Koskisen mukaan meluongelmien kanssa painiskellaan yhtä lailla Keski-Euroopassa. Suomessa vastaavan tapainen äänenvaimennus on tehty viitisen vuotta sitten muutamiin Ruotsin Kapellskäriin liikennöiviin aluksiin.

Finnlinesin tiedotusjohtajan Seija Turusen mukaan käytettävä tekniikka on uusinta mahdollista. Kovin yksityiskohtaisia tietoja siitä ei ole hänelläkään.

Satojentuhansien korvauskiista

Vuonna 1998 toimintansa aloittaneen junalauttasataman melusta on taisteltu lähes alusta alkaen. Joukko Ruissalon huvila-asukkaita nosti kaupunkia vastaan 2001 haasteen, jossa vaadittiin yhteensä yli 250 000 euron korvauksia.

Oikeudenkäyntiä ei ole kuitenkaan käynnistetty. Kaupunki sopi riidan tänä keväänä kolmen kantajan kanssa. Se tarjosi yhteensä noin 150 000 euron korvausta lähes neljälle vuosikymmenelle jaettuina maanvuokra-alennuksina.

Yhden maanvuokraajan eli valtuutettu Aila Harjanteen perheen kanssa sopua ei ole vielä syntynyt. Syynä on toinen kiista eli sataman ruoppausten jälkeen painunut laiturirakennus. Perhe on vaatinut kaupunkia korjaamaan sen.